[Epitesz] lakkozas

Király Gyula kingkey at axelero.hu
2004. Aug. 17., K, 11:01:39 CEST

Üdv!

> En viszont eleddig ugy tudtam a politur lenyege nem viasz, hanem valami
> afrikai hangya valadeka.. Jomultkoraban az "Otlethazban" (jo tudom utobbi

Na , szépen vagyok...:}}
Megnéztem a lexikonban a politúrt, naná, hogy nem viasz.
Az a neve, hogy sellak, egy kával és nem benzinkút,
bár a szó holland..:}}
Hiába, régen olvastam azt az EZERMESTER-t.
Gyula
Bocs a megtévesztésért, nem volt szándékos...:}}
a sellak tehát:

"állati eredetű>gyanta.Hidegen törékeny(rideg),
szagtalan,íztelen,sárgás-,ill. vörösesbarna amorf anyag, melegen megolvad.
Indiában, Mianmarban (Burma),Thaiföldon(Sziám) honos, különféle fákon
élö, a >pajzstetvek közé tartozó ~tetü ( Laccifer lacca, Tachardia lacca,
Coccus lacca) elgyantásodott váladéka.A nyers gyanta föként
gyantasavat(75%),
viaszalkohol-észtereket(2%), semleges színezö- stb anyagokat tartalmaz.
Alkoholokkal v. lúgokkal kezelve ~viasz jön létre, ez föként
miricil-alkoholt,
melisszinsavat és más viaszalkoholokat, ill. viaszsavakat tartalmaz.
Értékes, széleskörüen felhasznált anyag ( pl. lakkok,politúrok,pecsétviasz,
szigetelök, tusok,kerámiaragasztók,hanglemez),kalapkeményítö, ill. az
elsö hajlakkok ( pl. alkoholban oldott) összetevöje volt.A 20. sz. végére
a müanyagok fokozatosan háttérbe szorították." [ M.N.L. SEL-SZÖ köt.)