[Epitesz] Kulso hoszigeteles

Hidvegi Jozsef jhidvegi at ax.hu
2004. Sze. 8., Sze, 15:54:57 CEST

> Errol csak az jutott eszembe, hogy epiteszkaron mondta egy (valoszinuleg ...

Nekem meg az jutott eszembe, hogy a MIR-en odaszol Farkas Bertalan Kubaszovnak,
hogy "te, nem fulledt itt kicsit a levego? Kene ablakot nyitni, vagy jarni egyet
odakinn, nem?". :-)

Azt nem ertem ebben az egesz felfogasban, hogy miert kell feltetlenul osszekotni
a szellozes, pa'ra puffereles ... kerdeseit a hoszigetelessel. Miert ne lehetne
ezeket kulon kezelni?

Foleg, ha belegondolok olyasmibe, mint pl egy hatalmas teru csarnok, arena,
szinhaz, ahol hiaba van a fal hagyomanyos anyagokbol, a felulet/terfogat arany
tul kicsi, a benn levok szama tul nagy, tehat a benti klimarol (homerseklet,
paratartalom, legcsere) mindenkeppen kulon kell gondoskondi. A dolog cseppet se
lehetetlen, sot, nem is lehet maskepp megoldani.

Azzal persze egyetertek, hogy az nagy hiba, ha nem csinal senki semmi plusz
intezkedest. Sot, meg nagyobb hiba, ha a szinte legmentesen zart hazban vki pl
cirkot uzemeltet, es nem gondol ra, hogy az elszivott levego helyere valahonnan
kintrol be kell jusson a levego. Kulonben akar meg is lehet halni a dologtol.

De ettol fuggetlenul is, egy masik listan vki beirta, hogy a csirkeknek hany
liter/s levego kell egysegnyi elo kg-onkent. Biztosan emberre is van egy ilyen
szam. Ezt kene tudni biztositani, lehetoleg energiatakarekosan.

Ebbol kovetkezo kerdes: leteznek-e keszen kaphato olyan szellozo rendszerek,
amik maganhazaknal is hasznalhatok (meret es ar!), esetleg megoldjak azt is hogy
a kimeno meleg levego hotartalma telen hasznosuljon a bejovo hideg levego
bizonyos foku felmelegiteseben?

Valahol hallottam, hogy a regi angol kandallokban voltak olyan jaratok, amiken
keresztul kellett aramolnia a kemenyen kiment levego helyett az ujnak, es alul,
mint egy mai hotarolos kalyhanal szokasos, jott ki a folmelegitett friss levego.
Nem tudom, hogy igy van-e valoban, de a megoldas nagyon tetszik - annak
ellenere, hogy nem akarok kandallot epiteni.