[Epitesz] kalyha

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2005. Aug. 22., H, 18:14:32 CEST

>30-40 m2 hoszigeteletlen teglaepuletre mekkora havi koltseg lehet?
Kb 0,8 kW áramfelvételű ketyere egész jól kifűtené. Hogy ez mennyire jön ki,
ha csak ez megy, és mindig kellemes a hőmérséklet, azt nem tudom, szerintem
nem vészes. A nagyobbik, ami 1,1kW-ot vesz fel, már csaknem biztosan elég
lenne. (23m2-es szintén hiányos hőszigetelésű faházat a 0,8kW-os, ami kb
2,4-2,6kW-ot szolgáltat, -11 fokban is egész melegre, 24-25 fokra képes volt
befűteni, pedig itt is vannak komoly hiányosságok az ablakoknál.)

>Mekkora teljesitmenyu kellhet? Tudod a pinced futeskoltseget? Talan az
>nem lehet messze ettol a haztol, bar az pince, igy esetleg jobban
>szigetelt.

Nekem nagyon magas az áramszámlám, de emögött többminden van, nem jó
összehasonlítási alap. Az alapterület is sokkal nagyobb (100m2), nincsenek
ablakok, csak valamivel letakarva azok helye, több helyen közvetlen szelel
itt-ott, tömör betonfal van, fülül meg vakolatlan födém, ami fölött fűtetlen
terek vannak. Ráadásul az áramot használom másra is, van olyan világításom,
ami önmaga 1300W. Van másik hely (a fent említett faház), amit ezzel fűtök
szintén, meg villanybojler, mosógép. Meg ipari az áram jókora alapdíjjal.

>Nezegettem hirtelen arakat, 40 es 170 kozott barmi van.
>Ez azert nem jo megoldas, mert epitkezes utan biztosan foloslegesse valik.
A klima sosem válik feleslegessé. A hőszigetelés lehet, ha le kell bontani.

>20-30k-bol viszont kihozhato a hotarolo tegla, ami legalabb az
>egyenletesseget biztositja, hazilag rakhato, es kesobb beepitheto (-:
>utananezek a finn tomegkalyhanak, hiszen ujra a melegvizet talaltam fol

A téglával körberakott vaskályha nem az igazi. Cserépkályha tapasztalatom
van gyerekkoromból: megérkeztem, az én feladatom volt a befűtés. Nem
mondhatnám, hogy biztosított egy egyenletes hőmérsékletet egész napra. Hideg
volt, mire hazaértem, elszórakoztam egy darabig a fűtéssel, favágás, szén
behordás, begyújtás, rakni rá... mindig volt vmi széngáz szag (csak átjutott
valami a fugákon), tüzelőt kellett hordani, tárolni... szóval van vele
macera bőven. Ezzel szemben a klíma tiszta, száraz, biztonságos érzés,
főleg, ha ott van a vaskályha is, amiben néha el lehet ezt-azt tüzelni, meg
rendesen is befűteni, ha kell. A fűtögetésre el nem használt időt hasznosan
töltve még másra is juthat, mint az áramdíjra.