Re: [Epitesz] rézcsövezés

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2005. Aug. 24., Sze, 01:39:03 CEST

>Mi az a szilfosz? A kilágyulást sem értem. Nem úgy van, hogy a vassal
>ellentétben a réz lassú lehűlés esetén keményedik? Vagy még a természetes
>konvekció is túl gyorsan hűti - netán a hővezetés?

Pontosan én se tudom, mi is a szilfosz összetétele, valszleg ezüst, réz és a
jóég tudja, mi van még benne. Olcsóbb biztosan, mint az ezüst, és
alacsonyabb az olvadáspontja, mint a rézé, meg talán a sárgaréznél is. Van
itt valami pár kis csík, még nem hasonlítottam össze az ezüsttel.

A réz azért lágyul meg, mert átkristályosodik bizonyos hőfok felett. Gyakran
melegítettem tekercseléshez félemény rézcsíkot, kipróbáltam a hirtelen
hűtést, a tök lassú hűtést, mindegy, mindenképpen kilágyult. A mechanikai
igénybevételtől meg felkeményedik.

Valszleg úgy van, hogy a félkemény réztermékek azért kemények, mert
hengerlési eljárással készülnek.

Hogy a kemény és a lágy réz kristályszerkezete miben különbözik, azt már nem
tudom.

Viszont az ólom érdekes módon baromi merev lesz, ha lassan hűlhet ki. Pl
csináltam fa sablonba rudakat egy bizonyos szerszámhoz (mindegy, mihez), és
igen ridegek, kemények lettek, nehezen alakíthatók. Pedig az eredeti anyag
olyan lágy, hogy a körmöm belenyomható volt. Ha fémsablonba öntik, nem
keményedik így meg.