[Epitesz-barkacs] aljzat szigeteles

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2006. Dec. 18., H, 03:09:47 CET

vajk fekete wrote:

> A betonon volt! De mar nincs mert feltekertem.
> Az ujraburkolas az tuti, a kerdes hogy fel kell szedjem a betont, es
> szigeteljek+uj beton, vagy kellosites, kiegyenlites eleg-e.

Valszleg a talaj felőli pára nincs lejjebb lezárva. Ha olyan burkolat kerül
rá, ami vízzáró, akkor kevés esély van rá, hogy ne legyen ezen a vízzáró
rétegen páralecsapódás.
Talán egy mód van: a betont oldalt erőteljesen hőszigetelni. Méghozzá úgy,
hogy lemenni a talajszint alá. Ha ez megvan, akkor az egész beton+föld, ami
a burkolat alatt van, jó közelítéssel felveszi a helyiség hőmérsékletét,
legalábbis a padlóét, és jókora hőpuffert képez.

A gombát tényleg valamivel ki kéne irtani a burkolás előtt.

Azért itt meg kéne nézni valahogy, mi van még a beton alatt. Nem mennek ott
csövek vagy csatorna? Ha még nem kell beköltözni, volna mit tenni vele.

Egyrészt lehetne hagyni kiszáradni, de az jó sokáig tart.
Másrészt fel lehet törni a betont, és egy egész más rétegrendet kialakítani.
Itt valszleg simán feltöltötték a betonfalak közti teret földdel, és
rábetonoztak. Ennek inkább olyannak kéne lennie alulról fölfelé, hogy föld,
kúlé kavics (azok a bazi nagy kavicsok, semmi nincs köztük, ezért a talajvíz
nem tud rajtuk felmászni, nincs kapilláris hatás), aztán egy fólia, hogy rá
lehessen úgy betonozni, hogy ne akarjon a beton lemenni a kavicsok közé,
aztán ezen egy olyan párazáró szigetelést rakni, ami össze van hozva a fal
alatti szigeteléssel, innen pedig izlés szerint jöhet az aljzatbeton, amire
jöhet a burkolat, vagy ha padlófűtés kell, akkor az.

De még innen is van két lehetőség. Ha raksz az aljzatbeton alá
hőszigetelést, akkor gyorsabban melegszik, de elvész a nagy hőpuffer, míg ha
nincs hőszigetelés, a bazi nagy tömeg, ami a beton alatt van, rengeteg hőt
(vagy hűvöset) képes tárolni. Emiatt később kell kezdeni fűteni ősszel,
illetve hűteni kánikukában. Az utóbbi esetben oldalról feltétlen célszerű
hőszigetelni, az előbbi esetben nem feltétlen.