[Epitesz] fal szigetelés

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2006. Május. 4., Cs, 14:26:32 CEST

Auth Gábor wrote:

>   A pára a belső térből megy kifelé, a gipszkarton alá jól záródó
> fóliát kell tenni (ragasztani), és így nem fog a mögötte lévő fal
> párásodni, sőt a gipszkarton felveszi - puffereli - a párát, amikor
> pedig a belső térben csökkenne a páratartalom, akkor a gipszkartonból
> fog kipárologni.

Nem értek egyet, mármint a belső burkolat alá rakott fóliával.
Ha kintre valóban elegendő vastagságú hungarocell kerül, akkor jó esély van
rá, hogy a fal legkülső pontja se fog harmatponti hőmérséklet alá kerülni.
Ha persze kint nincs hőszigetelés, akkor is jó esély van erre, mert ekkor a
falban a hőmérséklet csökken kifelé menet, de a víztartalom is. Azért
ilyenkor nem vennék mérget arra, hogy nincs lecsapódás, viszont a vályog
irdatlan mennyiségű vizet képes felvenni, nagy párapuffer.

Ha bent nincs lezárva párailag, akkor érvényesülni tud ez a párapuffer
hatás. Télen leadja, megakadályozva ezzel a túl száraz levegőt. Ugyanis
télen a fűtött, szellőztetet helyiségbe bejön a kinti, akár ott közel 100%
páratartalmú levegő, de bent felmelegedve ez lemehet akár 30%-ra is, ezért
szoktak ilyenkor párologtatni.

Ezzel szemben nyáron meg felveszi a fal a légnedvességet, mivel jó hűvös
lesz bent, az egész fal hűvös lesz, sőt, a hőszigetelés miatt jószerivel
teljes keresztmetszetében, és pont nyáron, amikor a marha meleg levegő
bejutva lehül, nagyon felmegy a relatív nedvességtartalma, a fal meg majd
szépen kivonja belőle a felesleget.

Mivel rengeteg nedvességet tud tartani a fal, és jól is vezeti, egész évben
képes a kiegyenlítő hatásra.

Az alap milyen? Talaj felőli szigetelésről van valami infó?

A hőszigetelést érdemes a talajba is leereszteni.

Én semmi eretnekséget nem látok benne, hogy kívül-belül le van takarva a
vályogfal. :-) Mondjuk egy nádtetőt cseréppel letakarni az már valóban
eretnekség lenne. :-)