[Epitesz-barkacs] locsolás, buvarszivattyu, víztorony, stb...

Auth Gábor auth.gabor at enaplo.hu
2007. Ápr. 17., K, 08:08:04 CEST

Halihó!

Zsolt írta:
> Még az is eszembe jutott, hogy építek egy saját víztornyot :), szóval a
> lakóház hátsó falához erôsítek egy mondjuk 300-as PVC csövet 7 méter
> magasságig és az alján nagynyomású vizem lesz...
>
> én nem vagyok jártas a pascalokban ... tudna valaki segíteni, hogy a
> fentiekben leírt magasságú vízoszlop mekkora nyomással bír a csô alján ?

  Általánosságban annyit kell megjegyezni, hogy 10 méter vízoszlop 1 bar
nyomást jelent, ami 100kPa.
  Az viszont nem járható út, hogy felemeled a csövet fordított U alakban
a tűzfalra, mert fent nyitott tartálynak kellene lennie, hogy ez
működjön. Ha zárt rendszerben gondolod megoldani, akkor az U két ágában
lévő vízmennyiség pont azonos nyomást fog kifejteni... tehát nem lesz
így víztornyod. :)
  Vizet feljuttatni nem olyan nehéz, vastag, simafalú cső kell hozzá és
egy megfelelő méretű szivattyú. Mindig nagyjából X energia kell ahhoz,
hogy 7 méter magasra Y liter vizet felnyomj, mindegy, hogy mekkora maga
a szivattyú. Érdemes egyébként örvényszivattyú helyett valami olyan
szivattyút nézni, amely alakzáró és ebből adódóan nyomja a folyadékot
(fogaskerék szivattyú), ugyanis nagyobb magasságra a nyitott jellegű
szivattyúk saját maguk emésztik fel az energiát azzal, hogy a turbina
keveri a vizet, ezek nem egészen arra jók, hogy nagyobb magasságra
vezessék a vizet, minél magasabbra nyomnád, annál több veszteség
keletkezik. Viszont egy kis fogaskerék szivattyú esetleg képes lehet
meglepően kis fordulaton állandóan tölteni a tartályt. A baj az, hogy
ezek viszont drágák... :)

--
http://www.javaforum.hu -=- http://www.enaplo.hu
Auth Gábor -=- FreeBSD 5.4 -=- http://bsd.lap.hu