[Epitesz-barkacs] Kis számolás

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Feb. 6., K, 21:20:30 CET

Kira'ly,Gyula wrote:

> Én láttam képet ( a Nök Lapjában, hehe..) a hatvanas években, tuti,
> hogy csontra megállt az egész. Legalábbis azt írták...:}}
> Azért fagyott vízesés-képek nem ritkák.

Jó, de a niagara azért mégiscsak folyónyi. :-)

> A csöpögő csappal meg az a baj, hogy egy idő után sztalagtit ( vagy
> szatlagmit? melyik nö fölfele?) módjára növekszik, és ha elérte a csap
> száját, vége a meccsnek.

Ez lehet. Itt nemigen fordulhat elő, mert a csap szája valami bő 1m
magasan van.

És nem biztos, hogy ha el is érné, nem hatna ott is az olvasztó hatás.
:-) Attól függ, mennyire csöpög az a csap. Ha csak 5mp-enként egy csepp,
akkor maga a cső is befagy. De ha másodpercenként 2-4 csepp jön, akkor
max magasabb lesz a vízdíj. :-)

Ez is jó kis feladat lenne, de most nincs kedvem számolgatni. Ha kint
mondjuk -10 fok van tartósan (elvi példa), és másodpercenként lecseppen
4 vízcsepp, akkor mi lenne az ábra? Az a saccom, hogy az a szép keskeny
jéghegy a csap szájáig ekkor nem tudna kialakulni, leolvasztaná a végét,
tehát tőben vastagodna, és mindig lenne egy kráter a csöppenési helyen.
De szép lassan emelkedne a szintje, lenne egy totemoszlop jégből, majd
egyszercsak a vízcsap szája belelógna a közepén levő kis tóba. Aminek
emelkedne ugye a szintje tovább, mert a szélén meg tudna már fagyni,
majd amikor már jó magasra emelkedett, akkor befagy a teteje, de a
nyomás szétfeszíti időnként, és kifolyik, tovább emelkedik... nem is
tudom, hogy meg tudna-e állni valahol a folyamat. Nyilván hosszú idő
után, amikor  már elég nyomásálló jégtömb tud kialakulni, akkor elzárja
a vízáramot is. Ehhez az kell az elképzelésem szerint, hogy a jég
rugalmassága folytán elég nagyot tudjon a víztér változni anélkül, hogy
szétrepedne a teteje, és a jég vastagodása elég gyors tudjon lenni a
legutolsó szétrepedés után, hogy ezután mindig nagyobb nyomást bírjon
ki, mint ami a vízutánpótlás miatt ki tud alakulni.

A niagaránál csak az van, hogy emelkedik a jéggát, és ennek megfelelően
egyre csökken az átáramló vízáram, ami miatt gyorsabban tud a jéggát
emelkedni...

Na majd rákérdezek egy, a közelben lakó ismerősömre, ha megtalálom, és
hajlandó velem ilyen f...ról beszélgetni. :-)