[Epitesz-barkacs] Villanykapcsolo, aljzat hoszigeteles

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Feb. 25., V, 12:10:26 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> hegesztőtrafóról a hegesztőpálcáig 100 A-t kellene vinni
>
> "C" típusnál 25 mm2 -es kellene ez bírná a 137A-t

Hegesztésnél bírná. Ha valami folyamatos áramot kéne vinnie, nem bírná.

> ha viszont 3 szál  4 mm2-es szál párhuzamosan kötve
> szig szalaggal bandázsolva szintén elvinné  (3 x 45A -> 135A)

Ha összebandázsolod, rosszabb lesz, mintha hagynád őket aránylag
szabadon.

A következő van:
Áram/keresztmetszet=áramsűrűség, j-vel szoktam jelölni.
Felületi hőterhelés:q=j^2*ro*A/K, ahol ro az adott huzal (meleg)fajlagos
ellenállása, A a kötegben lévő, j áramsűrűségű árammal terhelt
vezetőinek az össz keresztmetszete, K pedig az egész köteg külső
felülete, ahol leadja a hőt. Mértékegységekre vigyázni. Én mm alapút
használok.
q - W/mm2
ro - ohm*mm (meleg rézre kb 2e-5)
A és K evidens.

Ha olyan köteget csinálsz, aminél ez a q mondjuk 1e-3 W/mm2 (10W/dm2),
tutira le fog a pvc olvadni, vagy nagyon meglágyul, veszélyessé válik,
de csak hosszabb áramoknál, amikor rá tud közelíteni az állandósult
állapotra. Ez nagyon lényeges.

Mert:
> barkács célra
> 25 -ös drótra nagyobb ár jön ki, mint 3 szál 4-esre

Ez az. Ha kell, egy-egy rövid idejű áramra iszonyúan túlhajthatók a
madzagok. Pl simán lemérek egy berendezést 4x2,5-ös kanóccal betáplálva
(ebből 3-ban fog ugye áram folyni) úgy, hogy akár 70-80A-t is átköldök
rajta fázisonként. Sőt, kénszerből néha megesik, hogy akár közel 100-at
is. Ha sokáig tökölök pl a beállításokkal, akkor ez a kanóc elszáll,
leég. Igyekezni kell. :-) És olyasmikre figyelni, hogy ne legyen sehol
összetekerve.

Ugyanez nagyobb kábeleknél is. Volt, hogy muszáj volt úgy bekötni
ideiglenesen egy 3kA-es gépet, hogy nem volt mód hirtelen beszerezni az
oda való kábeleket, meg nem is érte volna meg. Asszem 4 párhuzamos 95-ös
kábellel oldottuk meg pólusonként. Vigyázni kellett, hogy ne
keresztezzék egymást, szépen feküdjenek a földön, ne egymás mellett
fussanak, az ablakon, ahol át bementek, ne a szögvasra feküdjenek
direktben.... Melegek voltak, de kibírták azt az 1-2 hetet, amíg a benti
gép javítása megtörtént. Működés közben jó lágy volt a pvc, és persze
valamivel kisebb volt a terhelés a névlegesnél, asszem 2500-2700A-rel
nyomultak, és nem 100% bi-vel.

Amúgy egy 240-es kanóc szabad levegőn 600A-től már langyos, 700-tól már
kifejezetten meleg, mondhatnám lázas szobahőmérsékleten. De még bírja a
pvc mechanikailag. Ekkor van benne 2,9A/mm2, és a felületéről kb 6W/dm2
távozik.

Minap hívtak segíteni mérni egy helyen. Két 10x100-as alu sín
párhuzamosan, 2250A megy benne, szintén nem folyamatosan. A sín 60 fokra
is felmelegszik 23 fok környezetben, ez a baj. Itt jóval szarabbak a
viszonyok, mert a két sín egymástól 10mm távolságra párhuzamosan fut,
közülük valahogy nem tud kijönni a hő. Ha egynek kellene fele áramot
vinnie, sokkal hidegebb lenne. Itt valszleg bejön az a hatás, ami miatt
a termoüvegeknél is ilyen kis távolságokat használnak két üveg között.
Igaz, hogy ott két, egymással ellentétes áramlásnak kéne kialakulnia a
rossz hőszigeteléshez, ami valszleg már egy 40mm-es távolságnál ki is
alakul, de úgy tűnik, hogy a 10mm még az egyirányú áramlásnál is elég
erős korlát. És hát amíg a pvc jól sugároz, addig az alu jó szarul.
(Javasoltam a távolság megnövelését, és a külső felületek befestését.
Meglátom, mit fogadnak meg. A plusz sín kihúzása egy vagyon. Nem, mintha
az alu nem bírná tartósan a 60 fokot, de van valami szabály, amit
szeretnének betartani, hogy az üzem megkaphasson egy bizonyos
minősítést.)