[Epitesz-barkacs] központi fűtés

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Jan. 15., H, 18:04:20 CET

Acs Gabor wrote:
> Volt itt többször szó a falakban elraktározódó páráról.
>
> Most ment egy film a Discoveryn arról, hogy a Kathrina hurrikán után
> New Orleansban ami ház megmaradt, az is szétrohad, megeszi a penész.
>
> Amin meglepődtem, hogy a gipszkartont bevonó papírréteg milyen kiváló
> táptalaj a penésznek.
>
> Szóval meggondolnám ezt a szellőztetés nélküli páraelnyeletést.

Ezt is, mint mindent, ésszel kell csinálni. Úgy kell érteni ezt a fal, mint
párapuffer dolgot, hogy a fal saját, természetes tulajdonsága ez egyes
anyagoknál.

Amikor az általam látott esetben a felújítás után jött a fal kiszárítása,
hát az sokáig tartott, pedig úgy történt, hogy fűtés fullra, plusz
ventillátorok a sarkok felé, hogy ott is tudjon száradni, jó gyakran
kiengedtem a fülledt, párás levegőt, illetve feltöröltem az ablakokról
lecsurgott sok vizet.

Aztán egyszercsak elkezdett drasztikusan csökkenni, és 1-2 napon belül
abbamaradt a folyamat. Elég gyorsan állt meg, odáig meg baromi sok lé jött
ki. Persze volt, ahol igencsak nyomták fel a vakolatot, mert szar, igen
egyenetlen volt a fal. Valszleg hordónyi vizet építettek be.

Mi a termésetes folyamat?
Nyáron épül be a víz, amikor a levegő abszolút értékben nedvesebb, és télen,
amikor szárazabb, akkor jön ki. Ezért van az, hogy ha elmegyünk valami ódon
helyre, ahol méteres falak vannak, ennek megfelelően gigászi tömegű vizet
képesek felvenni, meg óriási hőkapacitással is bírnak, a rekkenő és
rohadásig nedves nyári meleg levegőből bent lesz egy kellemes, hűvös,
cseppet se nedves levegő. Akkor is, ha néha jól kiszellőztetnek, amivel nem
is ki, hanem beszellőztetnek, mert jó sok vizet beengednek ilyenkor. A fal a
rövid idő alatt nem fog felmelegedni, a beengedett levegőt gyorsan lehűti,
ami miatt a rel páratartalma megnőne, de a vizet is kirántja belőle elég
gyorsan. Télen hasonló történik fordítva.

Egyszer csináltam egy kísérletet. szétpermeteztem egy kb 250-300 m3-es
légtérben valami 3 liter vizet festékszóró pisztollyal. A levegő olyan
nedves lett, hogy a papírok hullámosak lettek. Ki kellett szellőztetnem. A
fal betonból van, nem tud gyorsan vizet felvenni.