[Epitesz-barkacs] Vizora lecsereles???

Dienes Jozsef dienes.jozsef at rh.bmf.hu
2007. Júl. 8., V, 20:05:44 CEST

Sziasztok!

2007.07.08. 18:53-kor jhidvegi irta:

> Itt valamiért ritkábban, de ha igen, akkor nem kérnek érte pénzt.

Na várjál, családiházas esetben egyetlen vízóra szokott lenni,
az az úgynevezett "főmérő", ennek alapján számláz a szolgáltató,
az óra az övé, ő ellenőrzi, ő tartja karban, és cseréli "ingyen".
Cserébe nem vízkövesedik el hatévente :-).

Társasháznál is van legalább egy főmérő, ami a vízműé, és a vízmű
_aszerint_ számláz. Nem írtam el: amit az mutat, azt a szolgáltató
mindenképpen kiszámlázza. Csak az a kérdés, hogy kinek.

Ha a társasházban nincsenek lakásonként ún. mellékvízmérők, akkor az
alapító okiratban megadott módon zajlik a vízdíj szétosztása a
tulajdonosok között. Ha valaki vízórát szereltet fel a lakásába,
és azt a vízszolgáltató felé hivatalosan bejelenti, akkor a vízmű
"ingyen és bérmentve" vállalja, hogy neki részszámlát állít ki a
fogyasztása után, és annak értékét a többiek "közös" számlájából
(amit a közös képviselő kap) levonja.

Ebből következik, hogy a vízművekett nem nagyon érdekli, hogy mit
csinálsz a mellékvízóráddal, ha megberheled, őt akkor sem éri kár,
csak a lakótársaidat.

Ha már csak egy lakásnak nincs vízórája a házban, akkor az fogja
kifizetni a többiek által ellopott vizet.

Ha mindenkinek van vízórája, a társasház akkor is megkapja a
főmérő és a mellékmérők által mutatott fogyasztás különbségét,
valami "elfolyás" vagy hasonló címszóval, amit "eloszthatnak".

Akkor ki védi meg a lakótársakat egymástól? Hát senki, illetve
a törvény igyekszik, valószínűleg ezért írják elő az "elhasználódott"
órák hatévenkénti újrahitelesítését vagy cseréjét.

A vízmű persze ellenőrizni köteles a beszerelés törvényességét,
de ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy csak a papírokat kéri be.

A le- és felszerelést se ellenőrzi, akár Te magad is megteheted,
a hitelesítést azonban csak bizonyos cégek végezhetik, és Neked
fel kell tenned a hitelesítőtől kapott plombát. Persze, ha
gyanússá vlik valamelyik lakótárs, akkor a többiek feljelenthetik,
de hogyan válhatna gyanússá? Senki nem ismeri a másik fogyasztását!

Valahogy így magyarázták nekem, amikor nálunk ez esedékessé vált;
már majdnem neki is álltam magam, de a végén a közös képviselő hozott
valami szakit, aki majdnem vízóraárban elvállalta az egész házat,
és így még a le- és felszerelés között sem volt több napig vízhiány.
(A hitelesítő cég valami hasonló átfutási idővel kecsegtetett.)

Üdv:

  Józsi