[Epitesz-barkacs] trafóolaj kibírja-e?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 1., P, 17:38:09 CEST

magus3 wrote:
> ha a trafóolajat (amiket oszlopokon radiátorral hűtenek)
> (vagy motorolajat) egy kazánba tölteném víz helyett
> milyen reakcióra számíthatnék? (nem lenne fagyáskár :-) )

Több hatása is lenne.
Először is jóval kevésbé szeret áramolni, mint a víz. Szóval nagyobb
szivattyúteljesítmény kellene, de ez lehet, hogy lekűzdhető, mert én már
használtam cirkulációs szivattyúval, és ment. (A tömítéseket ki kell
cserélni olajállóra, de vannak ilyen O gyűrűk pl.)

Kisebb a fajhője. Nem tudom, mekkora pontosan, de a neten 1,9kJ/kgfok-ot
találtam, a vízé meg 4,2. Ennek megfelelően nagyobb tömegáram kell.

Ha valahol folyik, benn a lakásban pl, az jóval kellemetlenebb jelenség,
mint amikor a víz folyik.

Nem tudom, hogy lehet feltölteni úgy, hogy a nyomás is meglegyen. A vizet
ugye a hálózatiból nem probléma.

Kellene még infó, pl hogy ha kap túlhőmérsékletet, aminek a hatására a víz
felforr pl, ez itt hogy viselkedik. Nem akar-e pl szenesedni, vagy más
módon eldugítani a csöveket. Igaz, hogy magasabb hőfokot bír, de ezt se
tudom hirtelen, hogy mennyit is (nem szoktam kihasználni).

A hőtágulása lényegesen nagyobbnak tűni. Volt pl olyan, hogy egy edényben
felül kimaradt kb 3-5 centi, de valamiért jól felmelegedett a cucc, és
felül kijött a betöltőnyílás környékén rendesen. Az edény kb 1m magas
volt. Szóval ennek utána kell nézni, és ennek megfelelőre választani a
tágulási tartályt.

Ja, tágulási tartály: nem célszerű úgy intézni, hogy a csatornába
folydogáljon, ha túlfolyik. :-)

Összességében: talán elég macerás, és talán elég drága is ezt használni pl
fagyálló betöltése helyett. Egy hordó (kb 200 liter) ilyen olaj kb
90-100ezer Ft. Amúgy nem nehéz beszerezni, ismerek olyat, aki simán
kiviszi. Van 5 literes hordóval is.

Hidegben tényleg nem fagy meg, de nagyon hőfokfüggő a viszkozitása.
Fagyközeli hőmérsékleten szerényebben akar folyni. Ha jó forró, kezd
közelíteni a víz viszkozitásához (némi jóindulattal).