[Epitesz-barkacs] Nyomas a csoben aramtol

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 9., Szo, 19:30:54 CEST

Erdos Zoltan wrote:
> ha a csoben mondjuk viz van, az ekkora aramtol nem tud felforrni?
> akkor ugyanis szetnyomja a csovet..

Elvileg igen, én is erre tippeltem, amikor ez a dolog szóba került. Más
kérdés, hogy vajon a cső anyaga egy 200kA-es villámtól mennyire melegszik
fel. Ugyanis nemrég valami 0,3ms-os 200kA-es áramra kiszámoltam, hogy egy
12-es átmérőjű acél, ha jól emléxem valami 30-40 fokkal lesz melegebb,
mint amilyen volt. Ettől marhára nem akar a víz benne felforrni.

Szóval még mindig kell valami más ok.

> es a fali derot is ha a villam "athatja" megmelegszik annira, hogy a
> szigetelest elfustolje.. gondolom az egestermeknek is termeszetes
> dolga robbanasszeruen ledobni a vakolatot...

A vakolat ledobásos móka valami mástól lehet szintén. Pl ha egy, utólag
megnézve, nem másfél, hanem 2kA-es áramtól két kábel egymástól 30centire
széttolódik, vagyis egy hurok tágulni akar, akkor el tudom képzelni, hogy
200kA-től már egészen marha nagy ilyen jellegű erők jöhetnek létre. És ha
van a drótnak valami mozgástere a csőben, még kis mozgási energiára is
szert tehet, és jól nekiverődik a csőfalnak...