[Epitesz-barkacs] Nyomas a csoben aramtol

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 10., V, 03:07:50 CEST

vajk fekete wrote:
> ha a 0.3msec 200kA az 40 fokkal melegiti fel a 12-es gombvasat, akkor
> abbol en egy fontos tanulsagot levonnek:
>
> egy csomo helyen lattam vakolatot kormosan a 12-es gombvas mellett.
> es nem sajat szemmel, de hallottam beszamolokat izzani latott
> levezetokrol.
>
> ugyhogy a durva villam az tuti nem 0.3msec 200kA.

Hát én is ezt hiszem. Főleg, mert láttam a saját szememmel marha hosszan
fennálló villámokat, amik villódzva, de nem kialudva közel másodperc ideig
álltak fenn. Ez valszleg úgy jön létre, hogy a felhő egy adott régiójából
leszalad egy adag töltés, ettől a felhők között több irányból újabb és
újabb villámok jönnek létre ebbe a régióba máshonnan, és ezek is rendre
leszaladnak a már kialakult villámcsatornán.

Ekkor már azért biztos nem úgy kell számolni, mint ahogy én csináltam,
hogy az összes hő belemegy a levezető anyagába, hanem ekkor már (izzás)
jelentős a hő lesugárzása is. De mivel marhára nem ismertek ezek a
paraméterek számomra (villámáram eff érték és idő), értelmetlen nekiugrani
így számolni hőmérsékletet. Ja, meg hát az acélnak nagyon változik a
fajlagos ellenállása, amikor már izzani kezd. Ezt magam is tapasztaltam,
mert én ebből szoktam műterhelést csinálni. Ha a vasdrótból készült
műterhelést kiveszem a vízből, hagyom felizzani, állandó feszre állított
áramforrásnál az áram a töredékére esik.

Aztán az emberek spórolnak, vagy nem gondolják, hogy ilyen marha nagy az
áram. Én 12-es vasat számoltam, de a villámhárítók levezetői inkább
8-asból szoktak készülni.

Ezek szerint nem véletlen, hogy jó távol kell szerelni a faltól. :-) Pl ha
a fal hungarocellel van bevonva, akkor az szépen meg fog olvadni az izzó
vastól.

A korom a vasra került szennyeződés, netán festék leégéséből származhat.