[Epitesz-barkacs] vakuumos napkollektorok

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 12., K, 17:11:05 CEST

SirLeslie wrote:

> Ha mégis motoros megoldáson törnéd a fejed, akkor napkövető részhez
> tudok segítséget nyújtani ;-)
> http://users.atw.hu/sirleslie/projektek/napkollektor/v3_teszt.avi
> Leendő (amint lesz rá pénz) parabola kollektoros rendszerhez készült.

Nem rossz, bár még kissé darabosan mozog.
Ezt nem itt lehetne igazán jól használni, ha nagyon finom mozgásokra is
képes lenne, hanem csillagászkodásnál. Ha sikerül ráállni valami
objektumra, akkor maradjon rajta a távcső. (Bár ezt valszleg nem így kell
megoldani, hanem úgy, hogy be van lőve a távcső egyik tengelye a
sarkcsillagra, és onnantól egy fix szögsebességgel kell csak forgatni, ami
egyezik a föld forgási sebességével.

Parabola szelvényű lineáris tükröknél egy lehetséges bevált módi, hogy a
gyújtóvonal vizszintesen van, parabolaszelvény szimmetria tengelye pedig a
nap látszólagos mozgási síkjába esik. A nap ferdén süt rá a cuccra, ettől
kétségtelen, hogy reggel körül, meg délután már nem gyűjt be annyi fényt,
de végig az abszorbens csőre esik a fókuszált fény. Dél kürül aztán ami a
csövön kifér.

Ha paraboloid a tükör, azt jóval nehezebb megcsinálni. Ott már nem rossz,
ha ez az automata követő van, de jóval finomabban kellene mozognia. Ha
nekem kéne megoldanom, akkor lenne egy fekete belű cső, annak a nap felőli
végében egy lencse, nem nagy átmérőjű, de nem kis fókusztávolságú. Lehet
egy gyengébb szemüveg lencséje is. Ahova vetül a nap képe, aköré raknék
érzékelőket, 4 irányban. Biztos be lehet játszani úgy, hogy minden
érzékelő éppenhogy kapjon a nap képéből egy picit, és ha elmozdul a kép,
akkor már mozog is.

Kérdés, hogy mi van, ha hosszabb ideig jön egy felhő? Erre lehet megoldás
a bamba követés a fent leírt módon, és ez a rendszer csak kis korrekciót
kellene, hogy végrehajtson, illetve naponta képes lenne állítani a
bólintási szöget.