[Epitesz-barkacs] passzívház , mint "tehén volt a radiátor"?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 16., Szo, 21:41:22 CEST

magus3 wrote:
> "Lakók - mint energiaforrás (akár csak a MÁTRIX c. filmben , mivel egy
> felnőtt személy 210 W hőenergiát ad le óránként). "

Percenként is, meg másodpercenként is. :-) W=J/s (joule/sec).

Amúgy sok ez egy kicsit. Egy nyugalomban lévő ember biztosan nem ad le
100W-nál sokkal többet. Ha valaki sportol bent erősen, akkor már lehet
ennyi, sőt több is. (Már én is próbáltam gyaloglógépen 1m/s 10%-os
emelkedőn, az 140W hasznos meló, de az ember hatásfoka nemigen éri el a
30%-ot, szóval legalább 4-500W disszipálódott. Ennek egy jórésze persze
gőztermelés. :-)

> az 1700-1800 -as években a színházterem fűtése úgy valósult meg, hogy
> délutánra berendeltek
> párszáz embert, akik "belehelték", "felmelegítették"
>
> úgy látom, hogy jó irányban megyünk :-(

Nem olyan rossz irány ez, figyelembe is kell venni ezeket a dolgokat.
Elképzeltem már párszor, hogy egy többezer ember befogadására alkalmas
aréna (mondjuk 10ezer ember), és csak 100W/fővel számolva már elég jó
teljesítmény, 1MW, és ha nagy a csarnok, márpedig nagy, akkor az egységnyi
térfogatra eső felülete elég kicsi. Szóval anélkül persze, hogy tudnám
ténylegesen, el tudom képzelni, hogy még télen is hűtésről kell
gondoskodni. Na meg hát szellőztetésről, mert ennyi ember elég sok levegőt
is használ.

Kis számolás: ha van egy 100m2-es 6m magas elvi helyiség, abban van 50
ember, az kb 5000W, és 15W/m2 a fal-födém átlag felületi hőáramsűrűsége.

Ha 100-szoros az alapterület, de a magasság csak 4-szeres, akkor majdnem
46W/m2-re nő a hőleadás. Ha olyan a hely, mint pl egy színházban, ahol
emeletes erkélyek is vannak, jelentősen megnő az egy m2 alapterületre jutó
emberek száma is, szóval ez akár megközelítheti a 60-80W/m2-t is, ami
lehet, hogy el van kissé túlozva, de mutatja, hogy bizony kellhet hűtés a
teremben akkor is, ha kint mínuszok uralkodnak. Lehet, hogy ezért van a
színházakban nyáron pauza? :-)