[Epitesz-barkacs] hungarocell kitámasztása purhanál?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 17., V, 00:04:15 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> Józsi írta, hogy hungarocell táblákat purral ragasztott,
> de rosszul kitámasztott tábla kinyomódott
>
> kérdésem:
>
> 1) kb mekkora kitámasztás kell (felület, erő), hogy ne legyen gond

Nem kellett nagy erő, mindenféle szedett-vedett léccel, deszkával,
lemezdarabba, cső- vagy rúddarabba, lepukkant lapradiátorral támasztottam
ki, a fánál meg fakötésű alátét és csavar bele a fába, de láthatóan nem
kellett neki megdolgoznia. Tehát nem jött létre az az erő, amitől az
alátét besüppedt volna a hungarocellbe utólag.

Viszont azt is hozzá kell tenni, hogy a táblákat csak körbenyomtam
csíkkal, egy vastagabb kolbásznak megfelelő keresztmetszetűvel, esetleg
még itt-ott egy-egy pamacsot vagy hurkát odanyomtam, valamint a
hungarocellek szélére, ahol egymáshoz illeszkednek, oda nyomtam olyan 2
centi körüli vastagságú hurkát végig.

Ajtófélfánál láttam erőteljes kinyomódást, ami az ajtófélfát is
deformálta. De az valahogy úgy jöhetett létre, hogy talán volt valami üreg
az ajtófélfában körbe, azt telenyomták, de hirtelen nem volt elég
nedvesség neki a megszilárduláshoz. A purhab szélein elég gyorsan
megköthetett a légnedvességtől, aztán belül a falon át utólag bejutott a
kötéshez, polimerizációhoz szükséges nedvesség, ami tágulással jár, de már
nem volt hova kitüremkednie, mert a rések már megkötöttek. Ettől jöhettek
létre a benyomó erők. Lehet, hogy ha a fal kicsit itt-ott meg van előre
nedvesítve, akkor ez se történik, de az is lehet, hogy akkor nem annyira
tapad. Inkább jól ki kellett volna támasztani keresztben befeszített
lécekkel, és nem tudta volna a félfát benyomni.

> 2) mekkora erő keletkezhet, ha egy dobozba hozzávetőlegesen sikerülne
> annyit befújnom,
> ami ki tud terjeszkedni?

Jóég tudja, talán nyomást kéne tudni. Szerintem tizedbar nagyságrenben
lehet.

> 3) 750ml -es flakon szerint 35-40 liternyi hab keletkezik és 4cm-nél
> nagyobb réshez nem ajánlott
>
> mondjuk lenne egy 2000 literes tartályom (hengeres) és lenne köréje
> egy szögletes doboz,
> akkor hungarocell-darabokból "réscsökkentő" darabokat kellene
> beleragasztanom a dobozba,
> hogy lehetőleg kisebb rés legyen a tartály mellett. Az ilyen
> cikk-cakkos résútvonalakat
> mennyire tudja bejárni?

Nem tudom, de nem biztos, hogy ki kell tölteni purhabbal az összes rést.
Ha van itt-ott levegő, az nem baj. Nekem is lesz ilyen feladatom: bojlert
akarok plusz hungarocellbe csomagolni, de én csak simán szögletesen fogom
megtenni. A hungarocell táblák éleit egymáshoz is purhabbal lehet
ragasztani. A rögzítéshez átmenetileg bejön, ha hosszú szögeket ferdén
(alakzárás) bedugdos az ember a hungarocellbe. Ezeket utólag ki lehet
húzni.

Még annyit, hogy én azt a fajta purhabot használtam, amihez rácsavarható
pisztoly tartozik. Ez a pisztoly olyan felépítésű, hogy a legvégén van a
szelep, tehát ha nem ürül ki a flakon, semmi baj, a ráhúzott műanyag
csődarab is kimosható nitróban, meg a pisztoly vége, és hónapok múlva is
újra kezdhető a munka. A pisztoly csövében lévő anyag ugye nem kap
levegőt, az a flakonnal azonos térbe kerül, de nem köt bele sem. Nem
beszélve arról, hogy az ember keze nem "áll ki" a nyomástól, a pisztolynak
kényelmes fogója és "ravasza" van. Lehet, hogy ez a fajta hab drágább egy
kicsit, de az is lehet, hogy jobb minőségű. A pisztolyt is, meg a hozzá
való flakonokat is a baumaxban vettem régebben.