[Epitesz-barkacs] Hőszigetelés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 29., P, 22:51:27 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> tojáskeltetőgépként üzemeltettem 5cm hungarocelltáblából
> összeragasztott ketyerét, benne (az aljában) nagy tálca víz,  bent
> 37celsius, kint 5 fok párásodási nyomot nem észleltem

Elhiszem, de ez hogy jön ide?

Én arra céloztam, hogy tudom, fontos a falak párakezelő képessége, de ez
nem vonatkozik a külső részek páraáteresztésére. Ami valóban fontos, az a
fal belső részének a párapuffer képessége.

Ha mondjuk egy vizes helyiségben (fürdőszoba) nincs semmi
párafelvevő-leadó felület, pl plafonig van csempézve, ott meg közel van a
betonfödém, ami nem túl gyors, és nem nagy felületű párafelvevő-leadó, és
alul is jól le van padlóburkolva, akkor egy fürdéskor akkora köd lesz a
helyiségben, hogy alig lehet levegőt kapni. Ellenben, ha nagy, szabad,
erősen párafelvevő képességű falfelület van, nem lehet szinte úgy fürdeni,
hogy bepárásodna a levegő.

De ez csak egy látványos kísérlet, én kitapasztaltam egy-két ilyen hely
különbségét.

De a lényeg: olyan iszonyú sok vizet képes egy vastag, víznek átjárható
fal felvenni, leadni, hogy ha kívülről jól van hőszigetelve, akkor a
helyiség levegőjét egész évben képes lehet pufferelni. Ez azt jelenti,
hogy nyáron, amikor a forró levegő relatív páratartalma is jó nagy, és ez
bejutva a hűvös (mert jól hőszigetelt és hatalmas hideg tömegek vannak)
helyiségbe, úgy felmegy a relatív páratartalma, hogy az ember a hüvösség
ellenére is leizzad -na, ha nem tenne a fal olyan furmányt, hogy beveszi a
fölös vizet, és leszedi a hőmérsékletnek megfelelő értékre a
páratartalmat. Egy nagyon vastag vályog vagy tégla vagy mészkőfal sokszáz
liter vizet is képes felvenni.

Aztán jön a tél. Kint ott van a hideg levegő, ami max 100% páratartalmú,
ködben picit magasabb. De ez bejőve, felfűtve lemehet akár szélsőséges
esetben 15%-ra is, ami az elviselhetőség határa. Na ekkor jön megint a
fal: leadja a nyáron bevett vizet, és egész jó páratartalmat tud
biztosítani a téli, száraz levegőjű időkben is.

Nem így a lakótelep, a faházak és ilyesmik! Ezeknél vagy elviseljük, vagy
kezeljük az abnormális páratartalmakat. Nyáron klímával párátlanítunk,
télen meg ilyen-olyan légnedvesítőket használunk. Hát nem gáz?

Na de ezt megértve beláthatjuk, hogy ennek a dolognak köze nincs ahhoz,
hogy a külső hőszigetelésnek milyen a páraáteresztő képessége! Sőt, ki
lehet jelenteni, hogy még el is rontja, mert ebben a párapuffer hatásban a
külső légzáró réteg miatt az egész faltömeg részt vesz, míg ha kint jól
átjárható a pára számára a szigetelő réteg, akkor a falnak csak kb a fele
tud résztvenni ebben a pufferelő folyamatban.

Ellenben jól el lehet rontani az egészet. Ha van pl egy vastag vályogfal,
és ezt sikerül kívülről egy vacak pl 5 centis hungarocellel párailag
lezárni, ugyanakkor hőszigetelésben nem olyan sokat hozzáadni, hát könnyen
megeshet, hogy a két réteg találkozásánál vagy még a vályogon belül már
sikerül eljutni télen a harmatponti hőmérséklet alá. Hasonló az ábra, más,
hőszigetelő és vízáteresztő falaknál, pl az Ytongnál is. Ezeknek a
hőszigetelését csak nagyon körültekintően, alapos számítások után szabad
csak így, párazáróra megcsinálni. Ha már a probléma előállt valahogy,
akkor mese nincs, perforálni kell a külső hőszigetelést.