[Epitesz-barkacs] fókuszált (nap)fény továbbvezetése

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 31., V, 21:23:59 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

>  SirLeslie <sirleslie.gm at gmail.com>
> lapjáról volt egy link, ami egy fókuszált fény által elolvasztott
> csavarhúzó volt

Persze, ennek semmi akadálya.

> ha ettől a fókusztól fokusztávolságra helyezett lencse (tehát egy 10
> dioptriás lencse
> 10cm távolságról) szerintem el kellene bírnia

Na akkor vegyük komolyra.

Ha van egy párhuzamos fény-nyalábod, és berax egy parabolatükröt az útjába
(vagy egy gyűjtőlencsét), és utána a jóval kisebbre összenyomott
fény-nyalábot visszapárhuzamosítod, annak semmi akadálya. Na de a napfény
nem ilyen.

Ha veszel egy 1m átmérőjű és mondjuk 1m fókusztávolságú parabolát, és a
napfényt gyűjtöd vele össze, akkor annak a fókuszpontjában lesz egy 1cm
átmérőjű képe a napnak. Ennek minden pontjára érkezik fény a parabolatükör
minden pontjáról. Tehát, ha ide tennél egy homorú lencsét, annak egy
pontjáról nem tudna egy adott irányba menni a fény, hanem innen is sokféle
irányból menne tovább.

Ellenben, ha egy igen távoli csillag fényét gyűjtenéd össze, aminek a képe
akkor is pont szinte, ha a fene fenét eszik, mert mondjuk szintén máfél
millió km átmérőjű, de 10 fényévre (1e17 méter) van (a képe a fenti
elrendezésben 1,5e-11 méter), és itt teszel be egy lencsét ott, ahol 1
centi (vagy akár 5 centi) a fénykúp metszete, akkor ennek a lencsének egy
adott pontjára csak a parabola egy adott pontjáról jön fény, tehát ezt
simán lehet párhuzamosítani.

A napfényt is lehetne rövidebb távra hibával egy nagyobb csőbe talán.
Mondjuk 10 centi átmérőnél a lencse egy adott pontjára már nem olyan nagy
tartományból jön a fény. Hadd ne számolgassak, de eléggé széttartónak
sejtem még így is.

A fényvezető csövek, pl amit Vajk is említett, a tükrös belsejű klímacső,
máshogy működnek. Ott a fény rengetegszer verődik vissza a felületekről,
mire a másik végére ér, és ott se párhuzamos nyalábként lép ki, hanem sok
irányba.