[Epitesz-barkacs] pneumatikus tápegység

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 7., V, 14:51:19 CET

Palasik Sandor wrote:

> Nekem valami olyan kellene, aminél nem a szabályozott levegő nyomja a
> membránt, hanem a visszacsatoláson jövő. Most azon töröm a fejem, hogy

Elsőre egyszerűnek tűnt a feladat, aztán rájöttem, hogy a
nyomáscsökkentőkbe való komolyabb belepiszkálás nélkül nem megy.

Azt nem nehéz megoldani, hogy a membrán feletti rész ne a külső levegővel,
hanem akármi mással legyen kapcsolatban, csak éppen ezzel még nem vagyunk
előrébb.

Ha meg lehetne csinálni, hogy az egyik nyomáscsökkentő alsó részébe be
lehetne rakni egy labdafélét, lufit, akármit, akkor megvolna a megoldás:

A kívánt helyről jövő, vékony, gyakorlatilag áramlásmentes cső menne bele
ebbe a labdacsba, és ennek a nyomáscsökkentőnek a kimeneti nyomása menne a
főnyomáscsökkentő felső részébe. Tehát az nem a külső levegővel volna
kapcsolatban, hanem ezzel az érzékelő nyomáscsökkentőnek a kimeneti
levegőjével.

Po bejövő nyomás van, mindkettő erre volna kötve bemenetileg. A
főnyomáscsökkentő után P1 nyomás lenne, utána jön a változó ellenállású
szakasz, ami miatt nem okés a P2 nyomás, amit stabilizálni akarunk

Ha P2 pl lecsökken, akkor az érzékelő nyomáscsökkentő membránja alulról
kisebb erőt kap, ezért lejjebb kerül, nyitja a saját szelepét, és egy, a
csökkenéssel arányos növekmény nyomás keletkezik a kijáratán. Ez kerülne
(akár tömítetlenség mellett is) a főnyomáscsökkentő felső részébe, ami
miatt ő megnövelné a kimeneti P1 nyomását.

Ellenkező változásnál a hatás is ellenkező. És valszeg lehet olyan
paramétereket összeállítani, hogy a P2 elég jól állandó legyen. Persze ez
egy sima arányos szabályozó, az intergráló tipusúhoz biztos további
ötletek kellenének.

Amúgy a dolog lényege éppen az kell legyen, hogy az érzékelőcsőben szinte
nulla ármamlás legyen. Különben az egészre nem lenne szükség. Legalábbis
remélem, hogy jól értem, a P2 állandósága ott bukik meg, hogy P1 után
változó ellenállású szakasz jön, amin a nyomásesést nem lehet belőni.
Amúgy, ha a P2 felé mehetne kellő keresztmetszetű cső, akkor simán állandó
érték lenne ott is.

Hogy ezt a beépített P2 nyomású labdacsot hogy lehet megvalósítani, azt
nemtom. :-)