[Epitesz-barkacs] pneumatikus tápegység

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 7., V, 21:42:48 CET

Moczik Gabor wrote:

> (Általában?) a legtöbb nyomásszabályzó csak egy sima arányos
> szabályzó.

Hát igen. De vannak lehetőségek!

> Egy csövön a nyomásesést befolyásolja az áramlási sebesség is, tehát
> ha változó a felhasználás a cső végén, akkor változik a nyomás is.
> Ha kicsi a betáp nyomás, vagy kicsi a keresztmetszet, akkor ez elég
> drasztikus ingadozást okoz.

Igen, a kérdésfelvetés pont ennek a kilövésére vonatkozott.

Újabb ötlet: át lehet alakítani az egyik nyomás-szabályozót úgy, hogy a
szabályozott tér kapja a P2 (állandó értéken tartandó) nyomást a vékony
csövön, de ez zárt, semmi köze máshoz, csak a P2 ponthoz a vékony érzékelő
csövön át. A szelep, amit a membrán vezérel, nem ide ereszti a gázt a
bemenő Po nyuomásról, hanem direktben a másik nyomás-szabályozó membránja
fölé, de úgy, hogy legyen lehetőség innen lefújódni is némi levegőnek.
Tehát ha a szelep elzáródik itt, akkor az itt lévő nyomás a légkörire
ereszkedjen le.

Szerintem ezt a szelep körüli átalakítást kisebb mechanikai melóval meg
lehet csinálni.

Másik ötlet: ez nem szabályozás, hanem a motorvezérlésekben alkalmazott
(sokak szerint a vesszőparipám) IxR kompenzáció itteni megfelelője.
Legalábbis kb.

Mit is tesz egy ilyen sima nyomásszabályozó? Felül a légnyomás meg egy
rugó, alul a szabályozott nyomású tér. Ha lecsökken a szabályozott tér
nyomása, a külső légnyomás és a rugó felülkerekedik, lejjebb nyomja a
membránt. Tehát, ha nagy a légáram, a membrán egy alsóbb pozícióba kerül,
és mivel a rugó véges rugóállandójú, ebben a pozícióban kisebb a rugóerő,
tehát kisebb a kimenő nyomás eleve.

De ennek nem kell így lennie.
1. ha a rugót egy súly helyettesíti, akkor a kimenőnyomás mindig
ugyanakkora (bizonyos légsebességek között persze).

2. lehet olyan rugószerkezettel helyettesíteni a rugót, aminek negatív a
rugóállandója. Vagyis amikor a membrán lefelé mozdul, akkor megnő a
rugóerő, ha felfelé, akkor meg lecsökken (ábra).

Így lehet olyan nyomásszabályozó átalaktást csinálni, aminél minél nagyobb
az áramlás, annál nagyobb lesz a szabályozott tér nyomása is.
Hátránya, hogy ez csak egyféle áramlási ellenálláshoz (csőhöz) fogja
produkálni a kb állandó nyomást a cső túloldalán. Ha változik az áramlási
ellenállás is bármiért, akkor ez nem jó. Ahogy az IxR kompenzáció se jó,
ha az R változik.