[Epitesz-barkacs] eltűnnek a hagyományos izzólámpák az Európai Unió tagországaiban

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 10., Sze, 18:24:38 CET

Hofferek Attila wrote:

> Elismerem, hogy ott lokalisan, vagy 1-2 trafoig tovabbmenve gondot
> okoz a tul induktiv terheles, de globalisan nagyon kapacitiv a
> halozat, cosfi 0.6-0.5 kornyekere emlekszem, de lehet hogy rosszul.

Ez csaknem biztosan rossz. Kétségtelen, hogy a távvezetékek kapaca nem
elhanyagolható, de az induktivitása sem, mert a madzagok marha messze
vannak egymástól. Hogy mi az eredő reaktancia vagy cosfi, talán Kathi Imre
megmondja, ha tudja.

Az is érdekes kérdés, hogy mi a jó és hol. Pl lehet, hogy a generátoroknál
nem mindegy, de nekik már a nagyfeszt előállító energiaátviteli trafó
induktivitása is beszámít ugye. Azt még tudom, hogy a generátort túl kell
gerjeszteni, ha induktív fogyasztóra táplál. Tehát nem biztos, hogy olyan
rossz, ha van valamennyi kapacitív eltolódás a generátor kimenetéből
nézve.

(Sajna többet nem tudok a dologról, nem villamosműves voltam a bme-n.)