[Epitesz-barkacs] a LED-izzós áramfejlesztő rokka és

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 14., V, 14:18:09 CET

Balázs Bámer wrote:

> Ha az autó felé a burkolat mechanikai tulajdonságai megmaradnak, akkor
> nem.

Ha az út tök merev, akkor nem lehet belőle energiát nyerni. Ahhoz, hogy
energiát lehessen nyerni a rajta gördülő tömegtől, ahhoz fentről, az autó
felől nézve rugalmatlan deformációnak kell történnie. Tehát a delta-s
lenyomáshoz nagyobb erő kell kelljen, mint ugyanennyi elmozdulás elleni
erő felfelé, tehát a kerék eleje, ami lenyomja a burkolat adott pontját,
több energiát termel, mint a hátulja, aminél felengedődik. Még zűrösebb,
ha csak odébb engedődik fel, amikor már nincs ott a kerék. Ekkor talán
mérhető is lenne a többletfogyasztás.

> Amúgy tényleg iszonyat energia elmegy ott, elég esőben vagy utána
> nézni az utat...

Jelenleg a gördülési ellenállás zöme nem azért jön létre, mert az út
lenyomódik, hanem mert a kerék nem teljesen sima, hanem recés, netán téli
mintás.
A kerék úttal érintkező része ugye egyenes (sík). Vannak a kiálló kis
gumidarabok, ezek itt közelebb kell, hogy egymáshoz legyenek, mint a
terheletlen, kerek részen. Tehát belépéskor kis csusszanással közelítenek
egymáshoz, kilépéskor kis csusszanással távolodnak egymástól. Tehát a
gördülési ellenállás csúszás jellegű, nem pedig benyomódás az úton.

Akkor persze egy árva szót se szóltam, ha ezt a menetirányú elmozdulást
hasznosítják. Sőt, ekkor lehet, hogy csökken a gördülési ellenálás annak
ellenére, hogy energiát nyernek ki. Pl kis részek rendesen tapadnak, és
engednek a gumirészek egymáshoz való közeledésében úgy, hogy közben nincs
csusszanás az úton, hanem az útelemek mozognak, közben nyomkurásszák a
piezokat. Ez lenne a rohadt jó megoldás. Lehet, hogy a gumikopás a
töredékére zuhanna, a fogyasztás is kisebb lenne, és még energiát is
termelne.