[Epitesz-barkacs] kedvtelési célú vízijárművek
Mágus Bérprogram Demo
magus.demo at dpg.hu
2008. Dec. 19., P, 14:34:19 CET
a "felszereléssel ellátni" mai értelme is :-)
*******************
1. számú melléklet a 2/2000. (VII. 26.) KöViM rendelethez
A rész - A kedvtelési célú vízi járművek és motoros vízi sporteszközök tervezési, építési és felszerelési előírásai
1. Fejezet
Fogalommeghatározások és a kedvtelési célú vízi járművek kategóriái
1.1. Fogalommeghatározások
1.1.1. Csónak - emberi erővel hajtott olyan kedvtelési célú vízi jármű, amelynek a hajótesten mért hossza a 20 métert nem éri el, továbbá a szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott olyan kedvtelési célú vízi jármű, amelynek hajótesten mért hossza a 6,2 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t, illetve motorteljesítménye 4 kW-t nem éri el;
1.1.2. Kishajó - olyan kedvtelési célú vízi jármű, amelynek hajótesten mért hossza a 6,2 métert meghaladja, de a 20 métert nem éri el;
1.1.3. Nagyhajó - olyan kedvtelési célú vízi jármű, amelynek hajótesten mért hossza a 20 métert eléri;
1.1.4. Hajótesten mért hossz (L) - a hajótest legkülső pontjai között a hajóközép (HK) síkjában, a hajótesten túlnyúló tartozékok nélkül mért távolság (1.1.1. ábra);
1.1.5. Hajótesten mért szélesség (B) - a hajótest legkülső pontjai között a hajóközép síkjában mért távolság;
1.1.6. Oldalmagasság (D) - a hajótestnek a gerinc vagy a tőkesúly legalsó pontjától a hajóoldal felső pereméig, illetve a fedélzet széléig az L hossz felezőjén mért magassága;
1.1.7. Névleges vitorlafelület (S) - a vitorlarögzítésre szolgáló szerelvények által bezárt olyan területek összege, amely vitorlával borítható (1.1.2. ábra);
1.1.10. Külmotor - a hajótesten kívül felfüggesztett hajtóegység, amelynél a motor, az erőátviteli és irányváltó szerkezet, valamint a hajócsavar egy egységet képez, és egyik alkotórésze sem halad át a hajótesten, és amely rendszerint egyúttal a vízi jármű kormányberendezéseként is szolgál;
1.2.2. A belföldön üzemben tartott kedvtelési célú vízi járművek közül a 2. hajózási zónában (Balatonon) üzemben tartottakat a C kategóriába, a 3. hajózási zónában (a többi belföldi víziúton) üzemben tartottakat pedig a D kategóriába kell sorolni.
~~~~~~
C Olyan tengeri part menti vizeken, nagy öblökben, folyótorkolatokban, tavakon és folyókon tett utakra alkalmas vízi járművek, ahol a jellemző szélerősség elérheti a 6-os fokozatot, a mértékadó hullámmagasság pedig a 2 métert;
D Olyan védett part menti tengeri, öbölbeli, tavi, folyami és mesterséges csatornán vezető vízi utakon történő közlekedésre tervezett és épített vízi járművek, ahol a jellemző szélerősség legfeljebb a Beaufort-skála szerinti 4-es fokozatot érheti el, a jellemző hullámmagasság pedig legfeljebb 0,3 méter, de kivételesen legfeljebb 0,5 méter is lehet.
~~~~~~
1.2.4. A kedvtelési célú vízi járművek és vízi sporteszközök szerkezetének, felszerelésének, stabilitásának és úszóképességének, valamint az e mellékletben meghatározott más jellemzőinek biztosítaniuk kell e termékek kategória besorolása szerinti igénybevételnek való ellenállást, továbbá jól irányíthatónak kell lenniük.
**********************
2/2000. (VII. 26.) KÖVIM rendelet
a kedvtelési célú vízijárművek tervezéséről, építéséről és megfelelőségének tanúsításáról
A hajózásról szóló 1973. évi 6. törvényerejű rendelet 31. § -ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
(1) A rendelet hatálya azokra a kedvtelési célú vízi-járművekre, valamint a 2. számú mellékletben felsorolt részegységeire terjed ki, amelyek hajótesten mért hossza a 2,5 métert meghaladja.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki:
a) a kizárólag versenyzésre és edzésre szolgáló vízijár-művekre, kajakokra és kenukra,
b) a vízi sporteszközökre,
c) az 1950 előtt épített történelmi vízijárművekre és azok másolataira,
d) a légpárnás vízijárművekre,
e) a hordszárnyas vízijárművekre,
f) a felszín alatti vízijárművekre,
g) a kísérleti célra szolgáló vízijárművekre, amennyiben azok a későbbiekben nem kerülnek kereskedelmi forgalomba.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(3) A saját használatra épített vízijárművekre a megfelelőség tanúsítására vonatkozó rendelkezések nem terjednek ki.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!
3. §
(1) Kedvtelési célú vízijárművet az 1. számú mellékletben meghatározott biztonsági, egészségügyi, környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi követelmények megtartásával kell tervezni, építeni és felszereléssel ellátni.
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról