[Epitesz-barkacs] kedvtelési célú vízijárművek

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2008. Dec. 19., P, 14:34:19 CET


a  "felszereléssel ellátni" mai értelme is :-) 
*******************
1. számú melléklet a 2/2000. (VII. 26.) KöViM rendelethez

A rész - A kedvtelési célú vízi járművek és motoros vízi sporteszközök tervezési, építési és felszerelési előírásai

1. Fejezet

Fogalommeghatározások és a kedvtelési célú vízi járművek kategóriái

1.1. Fogalommeghatározások

1.1.1. Csónak - emberi erővel hajtott olyan kedvtelési célú vízi jármű, amelynek a hajótesten mért hossza a 20 métert nem éri el, továbbá a szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott olyan kedvtelési célú vízi jármű, amelynek hajótesten mért hossza a 6,2 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t, illetve motorteljesítménye 4 kW-t nem éri el;

1.1.2. Kishajó - olyan kedvtelési célú vízi jármű, amelynek hajótesten mért hossza a 6,2 métert meghaladja, de a 20 métert nem éri el;

1.1.3. Nagyhajó - olyan kedvtelési célú vízi jármű, amelynek hajótesten mért hossza a 20 métert eléri;

1.1.4. Hajótesten mért hossz (L) - a hajótest legkülső pontjai között a hajóközép (HK) síkjában, a hajótesten túlnyúló tartozékok nélkül mért távolság (1.1.1. ábra);

1.1.5. Hajótesten mért szélesség (B) - a hajótest legkülső pontjai között a hajóközép síkjában mért távolság;

1.1.6. Oldalmagasság (D) - a hajótestnek a gerinc vagy a tőkesúly legalsó pontjától a hajóoldal felső pereméig, illetve a fedélzet széléig az L hossz felezőjén mért magassága;

1.1.7. Névleges vitorlafelület (S) - a vitorlarögzítésre szolgáló szerelvények által bezárt olyan területek összege, amely vitorlával borítható (1.1.2. ábra);


1.1.10. Külmotor - a hajótesten kívül felfüggesztett hajtóegység, amelynél a motor, az erőátviteli és irányváltó szerkezet, valamint a hajócsavar egy egységet képez, és egyik alkotórésze sem halad át a hajótesten, és amely rendszerint egyúttal a vízi jármű kormányberendezéseként is szolgál;

1.2.2. A belföldön üzemben tartott kedvtelési célú vízi járművek közül a 2. hajózási zónában (Balatonon) üzemben tartottakat a C kategóriába, a 3. hajózási zónában (a többi belföldi víziúton) üzemben tartottakat pedig a D kategóriába kell sorolni.
~~~~~~
C Olyan tengeri part menti vizeken, nagy öblökben, folyótorkolatokban, tavakon és folyókon tett utakra alkalmas vízi járművek, ahol a jellemző szélerősség elérheti a 6-os fokozatot, a mértékadó hullámmagasság pedig a 2 métert;

D Olyan védett part menti tengeri, öbölbeli, tavi, folyami és mesterséges csatornán vezető vízi utakon történő közlekedésre tervezett és épített vízi járművek, ahol a jellemző szélerősség legfeljebb a Beaufort-skála szerinti 4-es fokozatot érheti el, a jellemző hullámmagasság pedig legfeljebb 0,3 méter, de kivételesen legfeljebb 0,5 méter is lehet.
~~~~~~
1.2.4. A kedvtelési célú vízi járművek és vízi sporteszközök szerkezetének, felszerelésének, stabilitásának és úszóképességének, valamint az e mellékletben meghatározott más jellemzőinek biztosítaniuk kell e termékek kategória besorolása szerinti igénybevételnek való ellenállást, továbbá jól irányíthatónak kell lenniük.
**********************


2/2000. (VII. 26.) KÖVIM rendelet 
a kedvtelési célú vízijárművek tervezéséről, építéséről és megfelelőségének tanúsításáról 

A hajózásról szóló 1973. évi 6. törvényerejű rendelet 31. § -ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el: 

1. §

(1) A rendelet hatálya azokra a kedvtelési célú vízi-járművekre, valamint a 2. számú mellékletben felsorolt részegységeire terjed ki, amelyek hajótesten mért hossza a 2,5 métert meghaladja. 

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki: 
a) a kizárólag versenyzésre és edzésre szolgáló vízijár-művekre, kajakokra és kenukra, 
b) a vízi sporteszközökre, 
c) az 1950 előtt épített történelmi vízijárművekre és azok másolataira, 
d) a légpárnás vízijárművekre, 
e) a hordszárnyas vízijárművekre, 
f) a felszín alatti vízijárművekre, 
g) a kísérleti célra szolgáló vízijárművekre, amennyiben azok a későbbiekben nem kerülnek kereskedelmi forgalomba. 

!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(3) A saját használatra épített vízijárművekre a megfelelőség tanúsítására vonatkozó rendelkezések nem terjednek ki. 
!!!!!!!!!!!!!!!!!!

3. §

(1) Kedvtelési célú vízijárművet az 1. számú mellékletben meghatározott biztonsági, egészségügyi, környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi követelmények megtartásával kell tervezni, építeni és felszereléssel ellátni. 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról