[Epitesz-barkacs] generator (new 1)
Mágus Bérprogram Demo
magus.demo at dpg.hu
2008. Dec. 27., Szo, 22:00:22 CET
Moczik Gabor <pm_levlista at progzmaster.hu> 2008.12.27. 20:16:40 +1h-kor írta:
> Mágus Bérprogram Demo wrote:
> > egy személyautó alapjárati 800-as főtengelyfordulaton is tud termelni
> > valamennyi energiát az ilyenkor kb 1000-es fordulatú generátoron,
>
> A főtengely és a generátor között általában legalább 2:1 áttétel van...
oké, pontosítás: akkor kb 1500-at fordul a generátor
> > egy önindító kisfogszámú fogaskereke (bendix), és egy autó nagy lendkereke
> > között akár 1:6 - 1:10 áttétel is tud lenni
>
> Jó zajos lesz, és kenni se ártana...
> Élettartam kérdéses, nem folyamatos üzemre tervezték, de kenéssel talán...
a folyamatosság nálunk (mai gondolataim szerint) napi 1-2 óránál több nem lenne
a zaj másodlagos lenne, esetleg 2db 1:3 -as kerékpárlánccal helyettesíteném
> > a generátort gerjesztetlenül fel lehet pörgetni, az "elektronika"
> > kb 4200-nál bekapcsolhatna, teljes gerjesztést neki, ami így elkezdené
> > a lendületet "felfalni", a termelt áram rámehet egy bika akksira,
> > maximális töltőárammal (ekkor lenne a legjobb arány)
> > és amikor a lendkerék már lassult 1500-ra, a gerjesztés (fékezés)
> > kikapcsol
> >
> > és a kondigépnek innentől kezdve kell újra felpörgetni
>
> Ez így nem igazán jó szerintem. A gerjesztést szabályozni kell folyamatosan,
>
> vagyis meg kell hagyni a gyári szabályzót rajta, ha nem akarsz annyira
> terhelni, akkor a kimenő áramot kell korlátozni. Másik út hogy fejlesztesz
> egy saját szabályzót amivel kialakul a kívánt állíható töltőáram és a feszt
> se engedi 14.4V-nál feljebb, mindenesetre nem kikapcsol/bekapcsol jellegű
> elektronikáról lesz szó...
volt egy autógenerátorom, és kísérlethez ékszíjjal egy mosógépmotorral
pörgettem. rátettem egy reflektorégőt, beindítottam a mosógépmotort
gerjesztetlenül az égő meg sem nyikkant,
a gerjesztésre egy zseblámpaelemet kapcsoltam indításként, de pár másodperc alatt
öngerjedéssel a 4,5V-ról felmászott stabil 14Voltra, azt tartotta.
(a zsiguli gyári szabályozóját nem szereltem föl)
terhelés gyanánt mégegy reflektorégőt rákapcsoltam, akkor a gyönge villanymotor
miatt lecsökkent a fényerő, és a fordulatszám is, amikor a pluszterhelést levettem,
a villanymotor visszapörgette a generátort
> Ha leesik a fordulatszám akkor pedig a tengely terhelése automatikusan
> megszűnik, mivel nem elég a gerjesztés ahhoz hogy a generátor fesz az akku
> kapocsfeszültsége fölé emelkedjen. Hogy ilyenkor az akku ne merüljön a
> gerjesztőáram miatt, a gerjesztést mondjuk akkor kéne lekapcsolni ha X ideig
> nincs töltés. A visszakapcsoláshoz forgásérzékelés kell.
a forgásérzékelő egy "kerékpárdinamó" lenne
> > már csak számolni kellene, hogy egy 10kg-os lendkerék 4200 fordulatról
> > 1500 fordulatra "fulladása" közben mennyi energiát "veszítene"?
>
> Kell hozzá a test alakja.
> A tehetetlenségi nyomaték tömör rúd vagy korong esetén J=1/2*m*r^2 [km*m^2]
> A mozgási energiája E=1/2*J*omega^2 [J]
> Omega=2*pi*n/60 [rad/s] (n ford/percben)
van egy kerekes kútnál (vagy hasonlóhoz használt) használt öntött kerék
kb a képhez hasonló, de ha kell, kiöntök akármekkorát
Omega=2*pi*n/60 [rad/s] (n ford/percben)
Omega=2 * 3.14 * 700/60 [rad/s] (n ford/percben) = 73
J=1/2*m*r^2
J=1/2 * 20 * 0.30 * 0.30 = 0.9 (itt 0.30 az 30cm)
E=1/2*J*omega^2 = 1 / 2 * 0.9 * 73 * 73 = 2398
bár ha körgyűrű, akkor mintha E= J*omega^2 lenne, az kb 4800 is lenne
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: kerekeskút.jpg
Type: image/jpeg
Size: 16144 bytes
Desc: nem elérhető
URL: <http://lists.javaforum.hu/pipermail/epitesz/attachments/20081227/10aac2fd/attachment.jpg>
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról