[Epitesz-barkacs] generator (new 1)

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2008. Dec. 27., Szo, 22:00:22 CET

Moczik Gabor  <pm_levlista at progzmaster.hu> 2008.12.27. 20:16:40 +1h-kor írta:

> A főtengely és a generátor között általában legalább 2:1 áttétel van...

oké, pontosítás:  akkor kb 1500-at fordul a generátor

> Jó zajos lesz, és kenni se ártana...
> Élettartam kérdéses, nem folyamatos üzemre tervezték, de kenéssel talán...

a folyamatosság nálunk (mai gondolataim szerint) napi 1-2 óránál több nem lenne
a zaj másodlagos lenne, esetleg 2db 1:3 -as kerékpárlánccal helyettesíteném

> Ez így nem igazán jó szerintem. A gerjesztést szabályozni kell folyamatosan,
>
> vagyis meg kell hagyni a gyári szabályzót rajta, ha nem akarsz annyira
> terhelni, akkor a kimenő áramot kell korlátozni. Másik út hogy fejlesztesz
> egy saját szabályzót amivel kialakul a kívánt állíható töltőáram és a feszt
> se engedi 14.4V-nál feljebb, mindenesetre nem kikapcsol/bekapcsol jellegű
> elektronikáról lesz szó...

volt egy autógenerátorom, és kísérlethez ékszíjjal egy mosógépmotorral
pörgettem.  rátettem egy reflektorégőt, beindítottam a mosógépmotort

gerjesztetlenül az égő meg sem nyikkant,
a gerjesztésre egy zseblámpaelemet kapcsoltam indításként, de pár másodperc alatt
öngerjedéssel a 4,5V-ról felmászott stabil 14Voltra, azt tartotta.
(a zsiguli gyári szabályozóját nem szereltem föl)

terhelés gyanánt mégegy reflektorégőt rákapcsoltam, akkor a gyönge villanymotor
miatt lecsökkent a fényerő, és a fordulatszám is, amikor a pluszterhelést levettem,
a villanymotor visszapörgette a generátort

> Ha leesik a fordulatszám akkor pedig a tengely terhelése automatikusan
> megszűnik, mivel nem elég a gerjesztés ahhoz hogy a generátor fesz az akku
> kapocsfeszültsége fölé emelkedjen. Hogy ilyenkor az akku ne merüljön a
> gerjesztőáram miatt, a gerjesztést mondjuk akkor kéne lekapcsolni ha X ideig
> nincs töltés. A visszakapcsoláshoz forgásérzékelés kell.

a forgásérzékelő egy "kerékpárdinamó" lenne

> Kell hozzá a test alakja.
> A tehetetlenségi nyomaték tömör rúd vagy korong esetén J=1/2*m*r^2 [km*m^2]
> A mozgási energiája E=1/2*J*omega^2 [J]
> Omega=2*pi*n/60 [rad/s]  (n ford/percben)

van egy kerekes kútnál (vagy hasonlóhoz használt) használt öntött kerék
kb a képhez hasonló, de ha kell, kiöntök akármekkorát

 Omega=2*pi*n/60 [rad/s]  (n ford/percben)

 Omega=2 * 3.14 * 700/60  [rad/s]  (n ford/percben)     = 73

J=1/2*m*r^2
J=1/2 * 20 * 0.30 * 0.30 = 0.9          (itt 0.30 az 30cm)

E=1/2*J*omega^2 = 1 / 2 * 0.9 * 73 * 73 = 2398

bár ha körgyűrű, akkor mintha  E= J*omega^2 lenne, az kb 4800 is lenne