[Epitesz-barkacs] Fw: hűtő hőcserélő?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 19., Szo, 19:13:14 CEST

magus3 wrote:

> azaz a 10mm-es csőbe kellene betoldani?

Igen, valahova oda, ahol belép a hőcserélőbe a kisnyomású lé. Nem biztos,
hogy 20 méter kell neki, ki lehet számolni, mennyi kell. Sőt, meg lehet
mérni: fogsz egy hasonló csőátmérővel elkészített csőfűtőtestet (bojler
fűtőtest, ilyesmi), és vízbe rakva különféle feszekkel megtáplálva mérni
kéne a réz felületi hőmérsékletét. Én mindenesetre próbáltam már, hogy
3kW-os ilyen fűtőtest berakva vízbe a felülete jól fogdosható, nem éget
meg, a cső hossza nem lehetett 1m-nél több.

Az elforrni kívánó anyag bent biztos szintén nem sokkal hidegebb, mint a
cső, tehát lehet, hogy 2-3 méter cső elég lenne a vízbe rakva jó kicsi
hőfokeséssel. Sőt, valszleg még mielőtt végigmenne benne a lé, elforr az
egész.

Az egésszel csak az a baj, hogy a kültérit kéne miatta szétbombázni,
szóval a töltetet le kéne ereszteni, aztán vissza... szóval nem egyszerű.
De ha megvan, akkor simán műk tovább az eredeti módon is, nem oszt, nem
szoroz a cső a lé útjában.

> vizet pufferelő 20 literes esővíztartályba, (abból csurgatnám alul az
> elfolyóba az elhidegedett vizet

Itt ugyanazt az elvet kéne követned, mint amit már számoltunk. Valami
kavargassa a vizet, és a be-kimenő vízáram elég, ha csak 7 liter/perc. De
az is lehet, hogy nem is kell kavargatni. Ha ez egy hosszúkás tartály,
akkor lehet úgy csinálni, hogy a lehült víz alul megy ki, a meleg felül
megy be, a spirálban meg ezzel szemben áramolhat a lé, tehát alul megy be
a lé, és felül jön ki a gáz a lehető legmelegebb ponton.

> ***************
> Amúgy nem feltétlenül kell neki egy külön nagy helyiség, lehet az egy
> fából vagy bármiből megépített doboz is, amibe belefér, aminek bele
> kell férnie, sőt, a huzatot is lehet közösíteni. De ez is jelentős
> többlet
>
> **************
> azaz jobb lenne a COP?

Igen, az intenzív légáram miatt, de főleg kisebb helyet foglalna. Ha meg
tudod csinálni, a spirálos módi szerintem sokkal hatékonyabb.

Valami ilyesmit amúgy én is szeretnék csinálni, csak a másik oldalon: nem
a beltérinek kéne leadnia a hőt, hanem vízrendszerbe, padlófűtésbe
vezetném ilyesmi szerkezeten keresztül. Nekem annyival lesz könnyebb
dolgom, hogy nem kell a kültéri töltetével vacakolni, elég visszaszivatni
bele az összes gázt, lezárni, megbontani a csövezést, és berakni a beltéri
egyik ágába egy ilyet. Nekem sajna nincs kutam, ahonnan kivonhatnám a hőt.

Ami foglalkoztat amúgy ezügyben: ha télen van napsütés, akkor jó sok
napkollektorral fel lehetne tölteni langyosra nagy tartályt, abból viszont
hasonló módon lehetne kivonni a hőt. De valszleg túl drága mulatság, és
kevés napfényes téli nap van, szóval ez csak egy kósza ötlet.

> lenne egy szoba méretű, és a +3 +5 fok lenne benne, ott így egy
> fagymentes, de hideg terem lenne, az autóhűtő csak olyan időben kapna
> vizet, amikor kellene
> neki a víz, (pl. kint hideg a levegő), de  ha nappal lenne annyi
> melegebb levegő,
> ami víz helyett használható, akkor a víz helyett levegőt kapna

Ezt úgy kell elképzelned, hogy nem nagyon van átmeneti állapot. Ha
levegőből jön a hő, nincs víz, akkor  a helyiség tök át kell legyen
szellőztetve, különben gyorsan marha hideg lesz benne.

Ha viszont a kútból jön a víz, mert a levegő már hideg, akkor be kéne
zárni a helyiséget, mert különben kifelé fűtesz a vízzel, és az egész
teljesítmény a vízből kell származzon a klíma számára.

Azért nem nagyon van átmeneti állapot, mert amikor a kútvízből nyert
levegő pont azonos hőmérsékletű a kintivel, akkor kell dönteni, hogy
melyiket használod. Ha kiventillálod a levegőt a helyiségből, akkor a
kútvízből nyert hő egy része is kimegy. Ha meg becsukod az ajtót,
leállítod a helyiség kifelé történő légcseréjét, akkor teljes egészében a
kútvízből fog táplálkozni, mint hőforrásból. Ha kint picivel melegebb van,
akkor a kútvízzel csak hűtöd a levegőt, ha át van szellőztetve kifelé a
helyiség.

A spirálós módi is kétállapotú, mert ha jön a víz, akkor ott fog az összes
lé elpárologni, ha meg nincs víz, akkor a folyadék állapotú töltet áthalad
a spirálon, és a klíma eredeti hőcserélőjében fog elpárologni. Ilyenkor
nem árt, ha a víz a spirál tartályából le van eresztve, különben jégtöbbé
válhat. :-)

> hőfokesést jelent a direkt locsoláshoz képest, valamint elvész annak a
> lehetősége, hogy amikor kint melegebb van, a kinti levegőt használja a
> szerkezet. Persze lehet automatice nyitogatni itt-ott....

Igen, mindenképpen a két állapot között valamilyen hiszterézissel esetleg,
de kapcsolgatni kell, bármelyik megoldást is használod.