[Epitesz-barkacs] Fw: Radiátor méretezés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 21., H, 17:04:21 CEST

Horvath Zsolt wrote:
>        Oké. 80-as évekbeli radiátorok teljesítményét
> honnan lehet meghatározni, ha:
> - nem tudom a típusát
> - nem tudom a gyártóját...

De ha van centid, akkor nem túl sok aprólékos méréssel ki tudod számítani
egy-egy radiátor hőleadó felületét. Persze nem mindét könnyű, vannak azok
a hülye radiátorok, amiken kopoltyúk vannak a hőleadó lemezekbe nyomva,
azt nehezebb, de nem lehetetlen.

Ha a vízhőfokot is kb meg tudod saccolni, ami jó szokott lenni, akkor ki
fog jönni a radiátor teljesítménye az általam írottak alapján.
(P(W)=felület (m2) * túlhőmérséklet (fokj) *10 W/(m2*fok))
Ha ezt minden radiátorra megcsinálod, és az eredeti fűtéssel elégedettek
voltatok, akkor meg is van helyiségenként, hogy mennyi kell. Valszleg a
régi túl van méretezve.

A modernebben nem jobb hatásfokúak (nem tudom amúgy értelmezni a
hatásfokot, minden hő, ami lejön róla, az fűtésre fordítódik), hanem max
kisebb helyen tud nagyobb felületet produkálni, vagy szebbek, vagy más
alakúak, jobban lehet adott helyre választani odavalót.

> - nem tudom a tervezett vízhőfokot ( gondolom, hogy ugyanannyi lesz,
> mint eddig, mivel gondolom hogy nem fogják a 4x16 lakás összes
> lakóját radiátorcserére kényszeríteni )

Akkor ebben biztos lehetsz.

A vízhőfokot se kell tudnod megsaccolni, ha abból indulsz ki, hogy az új
radiátorok hőleadó felülete (szintén méricskével megállapítható) van
annyi, mint a régieké.

>        Szóval? ;-)  ( Tényleg nagyon tanácstalan vagyok. Inkább
> túlméretezem egy kicsit, lesz thermoszelep, majd az elzárja, ha
> meg van a kívánt hőmérséklet. )

Ez jó megoldás, ha van teljesítménymérés. Legalábbis ekkor már zsebbe vág,
és kisebb a kiszolgáltatottság. És jól lehet spórolni ilyen házaknál
azzal, hogy kissé fel kell öltözni, és meg kell elégedni alacsonyabb
hőfokkal. Ekkor ugyanis a válaszfalakon át óhatatlanul vételezett hővel a
szomszéd büdzséjét terheli a fűtési költségetek jelentős része. :-)