[Epitesz-barkacs] Ujabb futesi kiserlet
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 26., Szo, 09:58:49 CEST
Mágus Bérprogram Demo wrote:
> az inverteresnél a kompresszor más fajta?
> (azaz nem segédáramkörös,kondenzátoros aszinkron?
> hanem egyenáramú motorja van a kompresszornak?)
Nem az a hagyományos egyenáramú motor a szénkefékkel, hanem ún bldc motor,
kefenélküli egyenáramú motor, ami nemtom, miért van így nevezve. Végülis
ez egyfajta kifordított egyenáramú motor, aminek a forgórésze mágnesekből
áll, és az állórészére kerül a forgórésszel együtt forgó mágnesteret
előállító áram. A forgórészen van valami jeladó, ami infót ad az
inverternek, hogy éppen milyen irányú teret kell előállítani.
Ugye egy állandómágneses egyenáramú motor ugyanez kb fordítva: az állórész
az állandó mágneses, és a forgórészen van a tekercsrendszer, és a
kommutátor gondoskodik róla, hogy a forgórészbe befolyó áram ezen a
tekercs-rendszeren mindig olyan irányú mágnesteret hozzon létre, hogy a
legnagyobb nyomaték jöhessen létre. Ha lerajzolnánk pl egy kétpólusú
módit, akkor fent észak, lent dél az állórészen, akkor pl jobbra észak
balra dél a forgórészen.
Kifordítva pedig úgy néz ki, ha ráülünk a forgórészre, azon vannak a
mágnesek, és úgy ülünk rá, hogy a fejünk felé legyen az északi pólusa, a
lábunknál a déli, akkor az inverternek kell a jeladó alapján az állórészen
(ami hozzánk képest ugye ekkor forog) olyan mezőt előállítania, ami pl
jobbra tőlünk északi, balra déli pólusnak felel meg.
Jeladó nélkül ez tök megfelel egy aszinkron motorhoz való inverternek.
Kétségtelen, hogy ennek a bldc motornak nincs szlipje (a forgórész
szinkron forog a mezővel), tehát ez a veszteség is kimarad. Ennek
különösen nagyon alacsony fordulatszámokon lehet előnye. Cserébe a motor
kissé drágább a jeladó és az állandó mágnesek miatt.
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról