[Epitesz-barkacs] Ujabb futesi kiserlet

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 26., Szo, 14:48:48 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> pl. van egy gáztűzhelyed, PB gázhoz más fúvóka kell, mint városi
> gázhoz

Azt értem, sőt, csináltam is, de itt másra gondoltam. Arra, hogy egy
expanziós szelep rugóerejét elvileg nagyon tág határok között lehet
állítgatni, de a helyes működéshez csak elég szűk tartomány tartozik  - a
leírások szerint.
Na most, én úgy gondoltam, hogy ha van egy valamilyen hőfokkülönbségre és
eleve valamilyen hőmérsékletre (mondjuk hidegoldali) belőtt klíma, és
mondjuk már -10 foknál lejjebb nem nagyon akar teljesíteni, akkor mód
lenne szűkíteni a fojtást, amivel megnő a melegoldali nyomás, és lecsökken
a szívóoldali (hidegoldali) nyomás, tehát a cumó egyszeribe elkezd még
hidegebbről is tudni szivattyúzni hőt. Persze megnő a kompresszor
teljesítménye is, de lehet, hogy ezen a kritikus, már éppenhogy nem
működni akaró hőfokon megnő a COP.

És fordítva. Ha kint nem -10 fok van, hanem +5, akkor lehetne növelni a
rést, csökkenteni a fojtást, ezáltal lecsökkenne két nyomás közti
különbség, és ha mondjuk a nyomóoldali nyomás (így hőmérséklet)
megmaradna, mert ugyanúgy lakóteret kell fűteni, a szívó-, tehát
hidegoldali nyomás megnőhetne, a kompresszor kisebb teljesítményt vesz
fel, nőhet a COP.

Na most, az expanziós szelep az elpárologtató kimenő oldali hőmérsékletére
szabályoz, mert az a lényeg, hogy minden lötty elpárologjon. És én
innentől vagyok zavarban. Persze lehet, hogy csak azért, mert az itt lévő
cumókban nem expanziós szelep van, hanem sima kapilláriscső, és ha kint
meleg van, akkor túl nagy az elpárologtató hőmérséklete mindenképpen. Ha
expanziós szelep lenne, akkor lehet, hogy érezné, hogy magas a hőfok, és
több lét eresztene be, tehát csökkentené a fojtást. Nem az lenne, hogy egy
3,5kW-os már felmegy akár 6kW fölé is, és a hálózatból is felvesz 2kW-ot,
elő se fordulhatna, meg az sem, hogy a kültéri ventillátort kikapcsolja,
hogy hidegebb legyen. Vagy mégis, mert eleve jó hidegre van állítva az
elpárologtató kimenetére szerelt hőfokérzékelője? Szóval itt vagyok
zavarban.

Hogy kéne ezt a szelepet úgy matatnia valami automatikának, hogy biztosan
meglegyen az elpárologtatás, ne jusson folyadék a szívóoldali térbe (bár
szerintem ezt máshogy is meg lehet csinálni), és ne akarjon az
elpárologtató a kültéri hőfoknál jóval hidegebb se lenni, a beltéri hőfok
meg azonos legyen, vagy inkább csökkenjen az is, ahogy kisebb a
teljesítmény-igény. Valahogy úgy érzem, hogy erre volna mód, de nem tudom
átlátni, hogyan.

> 2) a gáztűzhelyen is van 2 babrálható, (az egyik a levegőt a másik a
> gázt)

A gáztűzhelyen a gázt állítóval asszem alapvetően a minimum láng méretét
lehet belőni, a teljesen kinyitott állapotot a fúvóka szabja meg. A
levegőállító csavar mindkettőre vonatkozik persze. A teljes láng nagyságát
leginkább a nyomáscsökkentő rugójával lehet matatni. :-)