[Epitesz-barkacs] egy tudományos villám

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 29., K, 10:03:59 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> no ezután mi lesz az igaz(ság)?

Nem tudjuk, az odaát van. :-)

> 1)
> ha az utcai villanyoszlop 200kA-ert elvinni képes, akkor a tetőmhöz
> bejövő sodrony
> hány kiloAmpert  tudna elvinni?

Ezeket a száz kA nagyságrendű áramokat nem úgy kell elképzelni, mint az
erőműben vagy a timföldgyárban. Itt nagyon rövid időkről van szó (a
szabvány szerint :-) ), és egy 4 mm2-es vezeték is jó eséllyel elbír
pártíz mikrosec-ig 100-200 kA-t. Ezt még ki is lehet számítani, de most
hadd ne tegyem meg. A számítás menete kb az, hogy adott az áram és az
ideje, meg a rézdrót ellenállása, és kiszámítható, hogy mondjuk egy 1m-es
darabon ez mekkora energia felszabadulását jelenti. Hőelvitelről nincs
szó, minden itt felszabadult energia a rézdrót anyagát melegíti. Adott a
fajhője, kiszámítható, milyen meleg lesz. Ha a hőmérséklet, ami kijön,
alatta van a szigetelés hőmérséklettűrő képességének, akkor sértetlenül
megúszta.

De vannak problémák: pl nem mindegy, mekkora fesz-eséssel reagál. Másrészt
meg a villám szarik a szabványra. Magam is figyeltem meg olyan villámot,
ami nem egy sima felfutás (10-50 us), és lefutás (100-400 us) volt, hanem
másodperc körüli ideig állt fenn, közben villódzva felerősödött meg
lelanyhult, de nem múlt el. Na az aztán ahova becsapott, ott ménkű károkat
okozhatott. Ez ellen a jóisten se véd (hiszen övé az égi fegyver és a
szándék :-) ).

> 2)
> egy családi házban  100kA-re kell méretezni.
>
> 3)
> egy 160kA -s villám a 200kA-esre tervezett villanyoszlopba csapna be,
> vagy az én 100kA-esembe menne 7 méterrel arrébb?

Ezeket nem szabad így szó szerint érteni. Abban az anyagban, ahol belecsap
a villám a házi villámhárítóba 200kA-rel, és operálnak ilyesmivel, hogy
100kA lefelé a föld felé, 100 meg a hálózaton a trafó felé, agyalásnak
szép, a valóság meg biztosan nem ilyen.