[Epitesz-barkacs] Fw: Radiatormeret es elszamolas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 30., Sze, 13:11:25 CEST

Auth Gábor wrote:

>   Mostanában már elektronikus mérőket tesznek fel, amiből a jobbakat
> mégcsak le se kell olvasni senkinek, csak a távhős fazon végigsétál a
> lépcsőházban és mindegyik mérőt leolvassa rádión (amelyek ekkor
> nullázódnak). Nálunk például ilyen van.

Jópofa, de biztos, hogy ennek csak laza köze van a hőmennyiséghez, amit
tényleg elfogyaszott a lakó.

De itt sok elvi probléma is felmerül, amit meg se lehet oldani. Egyrészt
ezek nem hőmennyiségkeket mérnek, de ez a kisebbik, mert be lehet lőni,
hogy a lakók elfogadják a megosztást. A nagyobbik probléma az, hogy a
lakások is hőcsatolásban vannak egymással, ezért egy olyan lakó, aki nem
szereti a 26 fokot, csak a 20-at, és 26 fokot kedvelőkkel van körülvéve,
lehet, hogy marha olcsón megússza a dolgot, míg ha önálló családi háza
lenne, messze nem lenne olyan olcsó neki a 26 fokos hasonló házúakhoz
képest.

Hőmennyiséget meg szerintem csak úgy lehetne korrektül mérni, hogy
vízáramot és hőfokesést kéne mérni lakásonként. Na ez jó drága lehet, de a
fent taglalt hőcsatolás miatt értelmetlen is.

Az egész lakótelepi költségmegosztás mindenképpen igazságtalan, mert ha
egy lakás a legfelső emelet legszélén van, akkor neki jóval többet kell
fizetnie anélkül, hogy ténylegesen melegebb lenne nála az ugyanakkora
lakásában.

Viszont megértem, hogy a lakókkal valamit el kell fogadtatni, mert
tarthatatlan, hogy a közös ló... elve alapján mindenki ablaknyitással
szabályozza a hőmérsékletet.

Így aztán tág tere van a műszaki ügyeskedésnek. Pl ha az ember berak a
radiátorok alá valami ventillátort, amivel eléri, hogy a radiátorok
hőmérséklete közel legyen a szobáéhoz, főleg, ha ráadásul le is kell
tekernie a szelepet, hogy elfogadható legyen a hőmérséklet, akkor a
többiek kárára jelentősen olcsóbban fog kijönni. Aztán persze
felfedezhetik, mert az adatai kilógnak a sorból...

Ennél igazságosabb lenne a lakás paraméterei alapján való, mérés, vagy max
léghőmérséklet mérés alapján történő elszámolás, de ezekben a műszaki
kérdésekben az átlagember rém tájékozatlan, fel se fogja a dolgokat,
szóval az egésznek a lényege, hogy a lakók elfogadják, és takarékosságra
ösztökélje őket a tudat, hogy egyedi a mérés.