[Epitesz-barkacs] Faraday-kalitka

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 31., Cs, 23:54:17 CEST

magus3 wrote:

> "A panelház egy nagy Faraday-kalitka, elméletileg az véd az induktív
> feszültséglökés ellen is."

Nem igazi faraday kalitka, különben nem lehetne mobiltelefonálni. :-)

> normál csalási házban hogyan oldható meg?

Jelentős sikkasztással. :)

> "Igazából az induktív túlfesz ellen a fémládába zárás az egyetlen
> megoldás, egy kihúzott TV-vel nem lehet mást csinálni."
>
> ez reális lehet?

Na persze, ha a villám az érzékeny ketyerétől 1m-re csap le, akkor lehet,
hogy nehéz megvédeni, még ha nem is éri más hatás, mint ennek a bazi
áramnak a mágneses tere.

De én ezt nem dramatizálnám annyira. 200kA 10m-rel arrébb lecsap (láttam
ilyet, az ember összeszarja magát, akkorát szól, miközben kivillantja a
szemét szinte), ennek a mágneses hatása akkora, mint 2kA 10 centiről. Azt
meg ismerem, nem olyan vészes. Nem repkednek a fémdarabok meg ilyesmi. :-)

Szám szerint: i=B*erővonalhossz/műnulla,
ebből 200kA és 10m esetén
B=2e5*1,256e-6/(2*pi*10)=4mT
Szerintem ettől nem megy tönkre az áramkörök zöme. Sőt, ennél nagyobbtól
sem. Mert ma már az áramkörök olyan kis méretbe vannak összepréselve néha,
hogy nincs elég hurokméret a számottevő fesz indukálásához, de az is
elmondható, hogy a nyáktechnológiák sokszor úgy többrétegűek, hogy a nulla
és legalább egy táp telifólián van. Ez meg kiszorítja a mágnesteret, és
kész.

Mondjuk 10 centire a villámtól azért már 0,4T lenne, az már más kategória.
:-) Ha egy 1dm-es hurokban 20us alatt megjelenik a 0,4mT, akkor
0,01m2*0,4T/20e-6s=200V feszültséget indukál.

Na de 10m-re csak 2V-ot, ha teljesen terheletlen a hurok.