[Epitesz-barkacs] szamok a klimas futesrol

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 4., K, 12:59:29 CET

Balázs Bámer wrote:

> Ha központi készülék lenne, a csövezést igen nehéz megcsinálni: a
> kellő térfogatáram lehet, hogy zajjal jár, a csövekben lehet
> lecsapódás, illetve ezt igen komolyan kéne kivitelezni, hogy ne
> legyen. Ha pedig vizes fűtési rendszerre kötöd rá, máris csak fűteni
> fogsz vele, esetleg hűteni, mint a mai megoldásokkal.

Igen, ezeket a problémákat én is látom, de azt is, hogy előbb-utóbb (vagy
már most is) létrejönnek olyan rendszerek, amik lekezelik akár egyenként a
lakás helyiségeit, és ilyesmi hőszivattyúkra lesznek alapozva, valamint a
fűtés vízrendszerrel történik alapvetően.

Ez a ketyere önmagában inkább egy nagyobb irodában lehet jó, de lehet,
hogy nálam a műhelyben is. :-) Tehát olyan helyen, ahol nincs
vízutánpótlás (mosás, főzés, fürdés...)

> Ha idővel olcsóbb lesz, elterjedhet főfűtésre vagy ahogy írják teljes
> légkondira, de a léghuzat jelenségét ők sem titkolják. 6 helyiségre
> darabonként 150k már versenyképes a központi fűtéssel.

Én meg simán el tudom képzelni a kombinált megoldást. Pl becsövezett
padlófűtés, amire egy ennél kevesebb konfortot nyújtó, csakis fűtésre
kihegyezett klíma dolgozik, és egy-két exponáltabb helyiségre meg ez.
Szóba jöhet még az egyes helyiségek légcseréje halk, fali ventillátorokkal
vagy más halk módszerrel.

> Mindenesetre beleillik a mai világba, mert komoly technológiai háttér
> és támogatás kell hozzá, nem elég egy kályhás pár samottéglával (-:

Ha belegondolunk, a gázrendszer is elég komoly technikai hátteret igényel
ma már. A fatüzelésű kályha persze nem drága ennyire. (Kivéve, ha mondjuk
15 évi munkaidőt is beleszámolunk, ami a fa aprításával, befűtéssel, a
hamu kiszedésével jár, ami még a kukát is terhelheti (szemétdíj).

> Mondjuk az villanyenergia-rendszer nem fogja bírni a gyors
> elterjedést... ha egymillió háztartás áttér erre, és föl akar venni 3
> kW-ot (15 kW fűtés vagy hűtés), az 3000 GW, ami (nem emléxem pontosan)
> 40 %-a a hazai csúcskapacitásnak. Mindenesetre komoly része.

Így van, de ez a jelen. Másrészt az össz energiafelhasználás mindenképpen
csökkenne vele eleve, sőt, amit felhasználnak, az is jóval
környezetkímélőbb lenne. Mégsőtebb, ekkorra már valszleg általánossá válik
a 10-15 hungarocellel egyenértékű hőszigetelés is.