[Epitesz-barkacs] golyóscsap olasz vagy magyar?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 9., V, 08:25:04 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> nagy dilemma,
>
> hogy a mofémhez kapható O gyűrű, és javítókészlet, de  majdnem duplaár
>
> hogy az olaszhoz kapható-e javítócsomag????, mert az olasz pár év
> alatt (nálam) csöpögössé vált

Mofémet újkorában is célszerű szétszedni, megnézni, hogy nincs-e spiccen
valamilyen paramétere. Pl észrevettem, hogy egy ilyennél öntvényhiba van,
reszelni, igazítani kellett az ütköző pöcöknél, hogy tényleg jól zárjon.

Amúgy sokat javultak amellett, hogy az öntvényben rosszabbodtak, mert már
nincs benne elkorrádálásra hajlamos vas alkatrész. De ez az öntvényhiba
nagyon zavaró. Nekem pl emiatt kell (már említettem) kerticsapot újra
matatni. Kinyitva is ereszti a vizet kifelé hallhatóan.

Ellenben használok a kisebb méretei miatt egy másik fajtát, amit sosem
néztem meg, hogy milyen is, de ezek szerint valszleg olasz. Kinézetre:
nikkelezett kívülről, piros az elforgatója. Na ezeket olajra használom, és
még egyszer se volt vele probléma, pedig már jó sokat beépítettem. Idén
egy nagyobb masinába - veszem most észre - mofémet építettem be. Ezekre az
a jellemző, hogy ritkán kell használni, csak olaj leeresztésekor. Hát
kíváncsi leszek a panaszokra.

Vízre én jól megnézném, hogy a golyója egybefém-e, vagy galvanizált. Ha
galvanizált, akkor lehet rá számítani, hogy idővel szépen lejön róla a
réteg, és ki van csukva, hogy zárjon. (Mondom mindezt, hogy még nem néztem
meg ezt az öntvényileg igazított mofémet eddig. De most pótoltam, és meg
kell állapítanom, hogy az alkatrész sárgaréz, és krómozva van. Legalábbis
pofára annak néz ki (ma már nehéz ránézésre megmondani, néha egészen vad
ötvözeteket is tudnak galvanizálni, krómnak néz ki, de nem viszi pl a
sósav, miközben a krómot nagyon). Tehát van rá esély, hogy lepattogjon.
Igazán nem is értem, miért nem jó a natúr sárgaréz, főleg, hogy mindenütt
máshol az ér hozzá a vízhez. Sőt, az aljában lévő másik alkatrész, ami
arra hivatott, hogy az előremenő ágból visszaeressze elzárás után a vizet,
az teljes egészében sárgaréz, elég korrekt kis alkatrésznek néz ki,
szintén O gyűrűkkel tömített és az elzáró felület is egy apró O gyűrűn
csúszik el, tehát ide jónak találták, ha nincs galvanizálva. Nem logikus.

Meg fogom nézni, hogy mi a galvanizált réteg anyaga. Azt látom már most,
hogy puha fém, és vékony rétegben van felhordva (megnéztem egy finom
reszelővel egy helyen). Szóval esztétikai szerepe lehet, vagyis
parasztvakítás. Francba.

További kifogásom: nem igazán sima a gömbfelület. Nem értem, erre miért
nem lehet több gondot fordítani. Esztergálásnyomok vannak benne, így nem
csoda, hogy idővel akkor is át fog ereszteni, amikor el van zárva. És ez
vonatkozik a kifelé jövő csap részre is, ahol a nyakánál egy O gyűrűnek
kell tömítenie, tehát ha csöpög, akkor ez áll a háttérben. Ilyen durva
felület nem tud tartósan tömíteni. Addig jó, amíg a zsiradék mindent
eltöm. Trehány munka ez az egész alkatrész. Jó, hogy témába jött, meg
fogom nézni, milyen anyaggal van galvanizálva, valamint a felületeket meg
fogom próbálni javítani. Vagy hagyom a francba az egészet, és veszek más
fajtát. (Persze most már mindenképpen a vízóra aknában lesz ez a
szerkezet, ott lehet javítani is, de jobban örülnék, ha nem kéne.)

Most, hogy raknám össze: marha nehéz összerakni. Asztalon, vadiújan is. A
golyó körüli gumi rész rohadtul szorul, már másodszorra se sikerül. Sőt,
most fel is adtam. Ki kell valamit találni. Hát ha ezt a szerelést a
vízóra aknában kell megcsinálni a szűk helyen, guggolva/térdelve, hülyét
kapnék! Kezd elmenni a kedvem tőle. Nem is tudom, hogy amikor először
szedtem szét, akkor hogy raktam össze. Most képtelen vagyok rá. Lehet,
hogy a golyó körüli gumi bedagadt attól a trutyitól, amivel ők bekenték?
Felakad a gumi alsó pereme már a lyuknál, és ha csavarral behúzom az
egészet, akkor is vagy 3 mm-rel följebb landol úgy a golyó, mint a
körülötte lévő gumi. És nem lehet benyúlva se lejjebb tuszkolni.

Keresek majd egy piros fülűt is, és megnézem, annak milyen a szerkezete
belülről, és beszámolok. Hirtelen nem találtam. Persze ebből csak sima
golyóscsap van itt, de már kezd érdekelni az elvileg szétszedhetetlen
olasz is, ha az az alternatíva.