[Epitesz-barkacs] kisebb kádjellegű?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 16., V, 03:54:31 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> radiátorfelület az volna dögivel, pl. régi autóhűtőből legalább 2
> darab

Ez se rossz, ha ventillátor is van hozzá. Legalább az is fűt. Derék
villanyfűtés. :-)

> ha a 12celsiusos kútvízből 10celsiusra lehülne, az 200liternél
> 400kalória nyereség lehetne.

Na már megint a mértékegységek. 400kcal, azaz 1680kJ. Ha ez óránként jön
le, akkor az 470W körüli. Végülis észrevehető.

2 fok különbség természetes léghűtésnél egészen jelentéktelen hőleadáshoz
vezet, kb 20W/m2. Ezt meg lehet erős ventillációval növelni talán
200W/m2-re. Szóval ha ezt a módot választanád, biztosan több, mint 2m2
felület kéne. Szerintem nem fog összejönni.

Ellenben az jó módszer lehet, hogy a fűtött helyiségekből ventillálsz át
ide valami szerény, kisfogyasztású ventillátorral meleg levegőt úgy, hogy
alul jöjjön kifelé, és a hideg felül menjen be a fűtött helyiségek
valamelyikébe. Így mindkét helyen lent-fent kb egyforma hőmérséklet lesz,
csak a külsőben lényegesen hidegebb.
(Fordított esetben kellemetlen lesz, mert alul bent hideg lesz.)

Ezzel kevés áram felhasználásával tudsz elfogadható hőfokot előállítani.

Ha a kútvízből szeretnél sokkal több hőt kinyerni, akkor még egy klímát
kéne venni. :-) De azt a pénzt inkább hőszigetelésre költve a meglévő is
soknak bizonyulhat. (Nem tudom, mik a ház paraméterei.)

Pénzszűke ide vagy oda, be kell látni, hogy a hőszigetelés lassan
elodázhatatlan. Minél később készül, annál drágább lesz (várható erőteljes
kereslet-növekedés), és annál több lesz a feleslegesen elpocsékolt
(kifizetendő) hőenergia.

Nincsenek adataim, de érdekes lenne megnézni, hogy pl a hungarocell árak
hogy alakultak az évek során. Én azt bátorkodom jósolni, hogy 5 év múlva a
mostaninak akár a többszöröse is lehet mai pénzben számolva.

A lakótelepeknél is változik a módi. 5 centivel kezdték, de ma már -
hallottam egy riportban - 8 centivel csinálják itt-ott, eközben nyugaton
legalább 12-15-tel. Én valahol a 15 centinél látom a határt. Itt már az
egyéb veszteségek (nyílás-zárók, szellőztetések, ki-bejárkálások) miatt
nem lenne számottevően olcsóbb a fűtés akkor se, ha méteres lenne a
vastagság.

Azért persze ezt ki kéne számolni vagy meg kéne mérni. Ezért itt szépen
kérek mindenkit, akinek már elkészült a házának a legalább 10 centis
hőszigetelése, legyen szíves valami nem túl kényelmetlen időközönként
leolvasni a gázórát, ha az a fűtés. És a villanyórát is. Feltehető, hogy
minden bejött energia a ház melegítésére fordítódik, kivéve a hmv. Na ezt
nehéz különválasztani, hacsaknem felraktok vízmérőt. Vagy ha áramról megy.

Még az lenne a lényeg, hogy a hőszigetelt fal felületét kéne megmérni. A
szokványos hőmérsékletekből ki lehet számítani, hogy ha csak itt menne ki
hő, akkor mennyi lenne a szükséges fűtési teljesítmény. A tények pedig
megmutatják, hogy a többi helyen és okból mennyi megy ki. Az utóbbiak
egyáltalán nem számolhatók, nagyon változóak, ráadásul a nap is besüthet,
szóval még az előjel se biztos mindig.