[Epitesz-barkacs] telefondrótról világítás? (LED lámpa :-)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 19., Sze, 21:01:02 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> 60db ledet sorbakötve 230Voltról is csak 20mA volna,
> és a 20mA terhelés talán a forgómorgót sem indítaná el :-)

Na már megint ez a forgómorgó téma. Támadt egy ötletem, hogy tudom
beláttatni, hogy nem így van ez.

Tegyük fel, hogy tényleg nem indul el 20mA-től, és ha már megy 5A, akkor
se nő a sebessége plusz 20mA-től.

Mit lehet tenni? Fogunk ilyen 20mA-es fényforrásokból (vagy bármiből, ami
ennyit vesz fel) 2-t. Nem fogja megforgatni a forgómorgót, mert ha 1 nem
forgatja meg, és mégegy belépését meg nem veszi észre, akkor ugye állva
marad 40mA-től is. Ezt folytassuk akár 5A-ig is, majd újabb 20mA-essel
csatlakozunk, amitől ugye nem fog gyorsabban forogni, mint előtte, tehát
5,02A-től is még állni fog. :-))

Telefon: Itt valami 50V körüli fesz van üresben. A telefon felemelése
tényleg kb 20mA-rel jár. A vonal belső ellenállása valami 1kohm körüli
(lehet, hogy tévedek).

Lehet találni olyan áramot, amitől még nem számít felemeltnek a vonal, de
már van áram. Mondjuk 4mA. (Nem tudom, mennyi, meg kéne mérni, csak legyen
elsőre ennyi.) Akkor a teljesítmény, ami lejön a vonalról, kb
42V*4mA=168mW, az már azért használható. Tehát kell valami kis tápegység,
ami ebből a 168mW-ból csinál némi veszteséggel mondjuk 150mW-ot. Ezt
20mA-rel osztva kijön 7,5V, tehát 2-3 ledre való fesz. Nem 8, de mégis
ingyér világíthat éjjel-nappal.

Ha még ráadásul nem kell folyton égnie, egyszerűen csak aksiba lehet
tölteni ezt a teljesítményt, és a szükséges időben a többszöröse kivehető.

Hogy megéri-e? Szerintem nem. :-)