[Epitesz-barkacs] Jégbank

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2008. Nov. 24., H, 17:47:42 CET

Hali!

Már régebben gondolkodok rajta, egyszer már szóbakerült itt is, hogyan
lehetne egy tartályban vizet fagyasztani anélkül hogy a tartály szétrepedne.
Erre gondoltam hogy felfelé táguló csonkakúp tartályban (nincs csurig
töltve) az oldalirányú erők felfelé el tudják mozdítani a jeget.
Viszont ilyen tartályt csak egyedileg lehet gyártani (drága), helyigényes
mert kevesebb fér bele, stb...

Közben utánaolvastam, a jég teljesen megfagyva a hőmérséklet további
csökkentésére nem tágul, hanem zsugorodik, mint minden "normális" anyag. :-)
A tágulás a fagyáskor következik be, amikor a víz kristályszerkezete
megváltozik. A jég sűrűsége kisebb mint a vízé.

Ezek alapján nekem az alábbi "jön le":
Ha veszek egy közönséges felmosóvödröt (kicsit kúpos csak), amiben a hűtés
alul, mondjuk középen van (körben/felül hőszigetelt), akkor is felül kezd el
megfagyni, a jegesebb víz a sűrűség csökkenése miatt a felszínre áramlik,
közben az alul folyamatosan fagyó víz felfelé tudja nyomni a fent lévő
jegesebb részt, tehát nem fagy szét a vödör.

Működik-e vajon ez?

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))