[Epitesz-barkacs] födémpanel

Acs Gabor agabor at electrodesign.hu
2008. Nov. 25., K, 05:26:09 CET

Manapság a betonba csavaros rögzítéstechnika kész tudománnyá nőtte ki
magát. Számomra legalábbis nagyon meglepő dolgokat láttam az elmúlt egy
év alatt.
-teljesen elterjedt módszer a csavar beragasztása a betonba. Direkt erre
a technológiára nagyon sokféle, és elképesztően erős megoldás van a
Fischernél és a Hiltinél is.
-egyre több helyen használják a betonba önmetsző csavarokat! Kell hozzá
egy jó drága behajtógép, de működik, és maga a kötőelem olcsó.
-amit én használtam Hilti HSA alapcsavart (a beütős, fémdübellel
egybeépített anyás csap), a Hilti katalógusban megadják a betonra
garantált megengedett húzó és nyíróerő terhelési értékeket. Ami legalább
ennyire lényeges paraméter, az egyes csavarok megengedett
tengelytávolsága, és peremtávolsága. Ami azt jelenti, a beton szélétől,
illetve egymástól milyen távol használhatod ezeket a dübeleket úgy, hogy
ne feszítse szét a betont beütés közben sem, és terhelés alatt sem. Ezek
be nem tartásával komoly hibákat lehet elkövetni!

Itt egy példa: M6x65/10
Felerősítés max. vastagsága (még ezt is megadják!): 10
szükséges furatmélység: 55
Max megengedett terhelés húzóerő: 2,4kN
Max me. nyíróerő: 2,6kN
Szükséges tengelytávolság: 12cm
Szükséges peremtávolság: 6cm
Meghúzási nyomaték:5Nm

Mindez C20/25 betonminőségre, gyengébb betonnál, kisebb
perem/tengelytávolságnál még kevesebb.

Ahogy nézem, beragasztott csavarok esetén is pl. egy M8 már tud 8,9kN
húzóerőt (10-es furatátmérő)! Nálam itthon a függesztett
lépcsőszerkezetet is egy ilyen tartja.

Gábor