[Epitesz-barkacs] forrasztani nem engedett?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 28., P, 04:11:13 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> ~~~~~~~~~~~~~
> http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_hsz_251582.html
> „Meg szeretném még jegyezni azt, hogy a réz vezetők legjobb kötési
> módja a forrasztás. A Magyar Szabvány ezt szigorúan tiltott és EN
> ajánlások sem engedik meg."
> ~~~~~~~~~~~~~

Ez így hülyeség, akárki is írta. Nyákon pl a leggyakoribb kötési mód, és
még vas-réz között is alkalmazzák. Sorkapocsba viszont tényleg tiltott, és
jó ok van rá. Meg markolópréselés előtt, és minden olyan helyen, ahol a
forrasztott kötésre mechanikai erő is van bízva. Ugyanis az ón hidegen
kifolyik a szorítás alól. Vagy pl ha megy a falban egy kanóc, és csak úgy
melléforraszt valaki egy leágazást, lehet, hogy szép lassan elenged, ha
húzásnak ki van téve.

Viszont érdekes jelenséget tapasztaltam, ami nem a kötésre vonatkozik,
csak mellette van:

Kábelek, áramnak kitéve, rendes markolópréses kötés a kábelsarun, és
levédve teljesen gyantás zsugorcsővel. A kábel az áram hatására
langyosodik, de nem forró. És jó hosszú.

A pvc köpenye hosszában zsugorodik, és szépen eltávolodik a sarutól akár
8-10 centire is, kijön a zsugorcső alól és szabaddá válik a kábel reze.
Azóta agyalok, mi a francot lehetne ezzel kezdeni, hogy a későbbiekben ne
fordulhasson elő.

A gyantás zsugorcső elvileg arra lenne hivatott, hogy a zárt (a csőrész
végén nem kilyukasztott) saru és a kábelköpeny között tömített lezárást
hozzon létre, tehát a kábel réz anyaga ne legyen semmilyen kontaktban a
környezeti dzsuvával. Viszont a zsugorcső gyantája melegre szépen enged.

Egyik megoldás az lehet, hogy jó hosszan, akár 20 centin vagy még
hosszabban kell rámelegíteni a zsugorcsövet, és bízni abban, hogy a gyanta
kúszással és nem leszakadással enged. A másik megoldás pedig, ha
egyáltalán létezik abban a vastagságban, ami kell, gyanta nélküli
zsugorcső, és valami pvc ragasztó alkalmazása, ami a kábelköpenyre
ráragasztja a zsugorcsövet. Kérdés, hogy ez a pvc ragasztó a sarura is
képes-e ráragasztani. Ha nem, akkor zsugorcsövestől le fog jönni a
saruról, és szintén szabaddá válik a réz.

A legmacerásabb módi az lenne, hogy a leszabott, kissé hosszabbra hagyott
kábelt árammal fel kéne melegíteni, a pvc köpenyt visszatolni rajta
amennyire lehet, és ebben az állapotában felsaruzni. :-) Na de ezt aztán
senki nem fogja megfizetni. :-) Na meg az eredmény is kétséges. Simán el
tudom képzelni, hogy ennek ellenére később csak zsugorodik az a kubaszov
kábelköpeny hosszában, és még visszább húzódik.