[Epitesz-barkacs] forrasztani nem engedett?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 28., P, 23:23:41 CET

Hofferek Attila wrote:

> 32. oldal. a négy csavarosztásúval az egyik pár az eret, a másik pár a
> szigetelést fogja? 300mm2-ig van.

Köszi, de ez nem jó az adott helyeken.
Ilyesmiket villanyszerelési célból használnak, semmiképpen nem korrozív
helyeken, többnyire tömör vezetőkhöz, leggyakrabban alu. A 4 csavaros
kivitelben is mind a 4 csavar a vezetőt szorítja.

Nekem a 31. oldalon lévő zárt, réz csősarukhoz kell megoldást találnom.

Lehet, hogy az is megoldás, hogy a pvc köpeny végére simán rápréselek egy
rézcsőből készült gyűrűt, ami nem is ér a saruhoz. A lényeg, hogy jól
megszorítsa a pvc-t, rá a kábelérre. Biztos létezik kb 26mm belső
átmérőjű, vékonyfalú rézcső.

A régi kábelekről alig lehetett lecibálni a köpenyt. A maiak között van
olyan, amit elég, ha körbevágom, és lehúzható róla, mint egy cső. Lehet,
hogy ez a probléma. Találtak technológiát rá, hogy könnyű legyen
blankolni, egyúttal ez a része csesződött el. A lágy pvc-nek eleve van egy
olyan tulajdonsága, hogy hő hatására zsugorodik, hiszen valamilyen
igénybevételnek volt kitéve, amikor legyártották. A zsugorcsöveknél direkt
ki van ez a tulajdonság használva, sőt, magas szintre fejlesztve. De ha
felmelegítek pl egy kemény pvc csövet, megtágítom, úgy hűtöm le, újabb
felmelegítés során emlékezik rá, mekkora volt kb, és visszaszűkül. Én
valami ilyet sejtek. Gyártáskor megnyúlt a köpeny, aztán meleg hatására
visszarövidül, amennyit tud. Ez ellen kell csak tenni valamit.

Látszik, hogy azért nem lesz egyszerű. Pl a rézcsövek között van 25 és 32
belső átmérőjű, ezek másfeles falvastagságúak. A 32 túl sok, a 25-ös pont
1mm-rel kisebb a kelleténél. Persze egy tüskére húzva és az oldalát
megkalapálva (miután gyűrűt vágtam belőle), könnyen megtágítható, de ez is
már pluszmunka. De hát ez van.

Még szétnézek a csupasz érvéghüvelyek terén, hátha van ekkora méretű. Ezek
még vékonyabb anyagúak szoktak lenni, ami akár hátrány is lehet, de hátha
ebben a méretben már nem olyan vékonyak.