[Epitesz-barkacs] higanygőz + kvarclámpa + előtét

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 3., P, 13:40:39 CEST

Dienes Jozsef wrote:

> az a hír járta, hogy a higanygőzlámpa fénye sokkal erősebben
> rákkeltő (jóval több "kemény", UV-C sugarat bocsájt ki), mint
> az eleve kvarclámpába szánt kvarccsöveké.
>
> Nem tudom, ezt mivel idézhették (volna) elő, a higanygőz
> nyomása volt másmilyen, vagy az üveg összetétele? Nem tudom,
> az is lehet, hogy az egész csak a Medicor piacvédelmi céllal
> terjesztett hoaxa volt...

Nekem gyanús, hogy igen, csak erről van szó.

Ezt találtam:
A kvarclámpából érkező, napozásra alkalmas fény az ibolyántúli sugarak
legszelídebb változata, az UV-A. Megtalálható a közönséges napfényben is,
ettől barnulunk le nyáron. S mindenki tudja, hogy vigyázni kell vele, mert
nagy mennyiségben veszélyes. Sokáig nem szabad a napon maradni, mert
leégünk, a kvarclámpa erős UV-A fénye pedig csak percekig érheti a
bőrünket; a szemünket még addig sem.

A Napból azonban többféle ultraibolya sugár jön: vannak UV-B és UV-C
sugarak.

Itt:
http://mek.oszk.hu/00500/00576/00576.doc

Aztán persze előfordulhat, hogy a lámpa töltete egyéb anyagokat is
tartalmaz, amik máshogy gerjednek az ívben. Azért meglepne, hogy a
higanygőz lámpába ilyen, jóval keményebb sugarakat is kibocsátani képes
anyagok lennének belekeverve.

Na meg úgy sejtem pluszban, hogy az üveg, amiből van a lámpa, eleve sokat
vág a frekin. Jó lenne tisztábban látni, de az a gyanúm, hogy pl a sima
ablaküvegen még az UV-A is nagyon letiltódik. :-)

Persze a teljesítmény sokat számít. Én pl nyákot már egy ideje kizárólag
izzólámpával világítok le. (P20). Persze ez egy túlfeszített ún. bromid
izzó, és 220V-on is már 500W-os, sőt, reflektoros, tehát 230-on még
túlfeszítettebb. (Régen, amikor még csak egy ősi fotomasinám volt, ezzel
világítottam.)

A kvarclámpás módihoz képest negyed-ötödannyi idő kell ezzel ugyanahhoz az
eredményhez, és mivel a P20 valamilyen UV fényt kíván, hát ebben ezek
szerint ez rendesen megvan. Cserébe viszont egy kiszuperált hajszárítóval
fujatni kell az üveget, mert enélkül a film ráolvad. :-)

Azt még nem próbáltam, hogy lebarnulnék-e tőle. :-) Lehet, hogy előbb
levörösödnék, aztán felhólyagoznék, mert iszonyú hőt nyom -  hacsaknem
fúvatnám valamivel magamat is rendesen.