[Epitesz-barkacs] soros rezgőkörös kérdés

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2008. Okt. 7., K, 17:44:26 CEST

Mágus Bérprogram Demo wrote:
> a)
> valahol azt olvastam, hogy egy soros LC körben akár a tápfeszültség többszöröse
> is lehet  a tekercsen is és a kondenzátoron is

Igen, abszolút értékben, a kettőjük vektoros összege viszont kiadja a tápfeszt.

> b)
> valahol olvastam, hogy ha egy trafó szekunder tekercsén egy tisztán ohmos
> külső terhelés van, akkor a szekunder körben a cosinus fi 1 körüli lesz,
> és ezt "átörökli" a
> trafó primer köre is, tehát a primer kör úgy érzi, mintha ott egy ohmos terhelés
> lenne a trafó helyén, azaz cosfi ott is 1 körüli lenne

Majdnem, a valóságban ott a mágnesezési veszteség is a primeren, tehát nem
lesz teljesen 1 a cos fi.
Egyébként négyzetesen transzformálódnak át az impedanciák.

> c)
> ha az előző b) pontbeli igaz, hogyan lehet (ha egyáltalán lehet)
> elérni, hogy a 230V-os konnektorba dugva a ketyerét, a vasmagos tekercsen
> egy 380Voltos kapocsfeszültség kijöhet-e?
>
> sajnos sehol nem találtam olyan rajzot, ahol az általam rajzolt, vasmagos tekercses
> soros rezgőkört találtam volna :-(

Nem pontosan értem mi a feladat, de ha csak annyi, hogy egy RLC kört
rezonáltatni akarsz, akkor úgy válaszd meg az alkatrészeket, hogy
f = 1/(2*pi*gyök(L*C)) egyenlet teljesüljön.
(ahol f=50Hz, induktivitást Henry-ben, kondit Farad-ban)

Rezonancián a kör impedanciája tisztán rezisztív, pontosan R-rel megegyező
értékű (illetve a tekercs és kondi soros veszteségi ellenállása is hozzáadódik).

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))