[Epitesz-barkacs] soros rezgőkörös kérdés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 7., K, 18:28:27 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> arra gondoltam, hogy ha a szekunder (230V-os) tekercsen  pl  4A lenne
> a terhelés,
> akkor az LC körben már csak a  230/380 * 4A =  0,6 * 4A  = 2,4A lenne
> a terhelés és a "forgómorgó" csak ezt a 2,4-et érezne

ahaaa, szóval szeretnél megtakarítani valamit! :-)

Hát így nem fog menni. A forgómorgó kilövi a cosfi-t, tehát attól nem kell
tartanod, hogy a fogyasztódnak nagyobb az árama, mint ami akkor lenne, ha
ugyanez a teljesítmény tisztán ohmos lenne. A forgómorgó a működési elve
miatt csak a wattos összetevőt veszi figyelembe.

Ezen viszont nem tudsz változtatni semmiféle trükkel. Tehát ha kiveszel
mondjuk 1kW-ot, akkor sehogyse fogod tudni megcsinálni, hogy a forgómorgó
csak 0,6kW-nak lássa.

Az iparban szokták a meddőt kompenzálni, de nem azért, mert így húdejó
lesz a fogyasztás, hanem részben a kábelek terhelésének a csökkentése
érdekében, de főleg azért, mert az ipari fogyasztóknak a meddőteljesítmény
miatt is fizetniük kell, méghozzá elég keményen. Ha kapacitív, tán még
jobban, mintha induktív, ezért próbálják a meddőt kapcsolgatott vagy még
bonyibb szerkezetek segítségével nullára kihozni.

Viszont a háztartásokban ezzel nem kell foglalkozni, a háztartásoknál csak
a wattosat mérik.

(Én régebben foglalkoztam vele, de csak hegesztőtrafónál. Ott van az, hogy
ha a trafó zárlatban pl felvesz 30A-t, az zömmel induktív meddő. Na most,
ha ebből kikompenzálok 15A-t kondival, akkor üresjárásban lesz 15A
kapacitív meddőáram, zárlatban lesz 15A induktív meddőáram, hegesztéskor
meg lesz valami szintén 15A körüli wattos áram, meg talán még valamennyi
meddő, de a jóég tudja már, hogy ekkor kapacitív vagy induktív. Függ az
ívhossztól is. Ennek az az értelme, hogy a 30A leveri a 16-os
kismegszakítót, de a 15A körüli áram már nem. Így még 10A-es
kismegszakítóról is tudtam egész jól hegeszteni. Még a kondi értékére is
emléxem, 150uF-ot rámoltam össze. Ma már ez nem érdekes, vesz az ember
ócsón egy invertert, azon az áramot úgy állítom be, ami még jó a
hálózatnak, így akár még 6A-ről is lehet hegeszteni.)