[Epitesz-barkacs] FI relé

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 7., K, 22:22:01 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a google a "FI relé" -re 16800 találat közül az elsőnek köpte ki ezt
> a találatot innen vettem ki ezt a mondatot, de éreztem, hogy sántít
> :-(
>
> http://www.dola.hu/fi_rele.htm

Húvazze, ezt olvasom itt:

"Áramütés ellen alkalmazz életvédelmi ("fí") relét! Ez a kis berendezés
már többször megmentette az életemet.
Hazánkban csak bizonyos helyeken kötelező a használata, de minden lakásba,
műhelybe, nyaralóba érdemes beszerelni!
A berendezés megvéd az olyan esetekben mint pl. amikor az elektromos
fűnyíró elvágja a vezetékét, vizes hajszárítóhoz vagy földzárlatos
mosógéphez ér valaki, illetve ha valaki a konnektorba dug egy tűt
(gyerek!)."

Hát ez elképesztő! Ilyeneket leírni! Elhűltem egy pillanatra.

Komolyan kell venni, hogy a net semmire sem valami autentikus forrás.
Nagyon meggyőzően le tudnak írni olyasmit, ami nemelég, hogy nem úgy van,
még ráadásul életveszélyt, hamis biztonságérzetet teremt. Pl az idézetet
olvasva egy anyuka aszongya magában, hogy á, nem kell beledugnom a
konnektorba a gyereket megvédő műanyag bizbaszt, hiszen ott a firelé, majd
az megvédi a kölköt, ha piszkálja. Aztán majd ha tényleg piszkálja, majd
jól összeszedheti a holttestét. Tán még észre se veszi, mert még csak le
se ver a firelé! Őrület!

Aztán olvasom tovább itt-ott:

"kiválasztása nagyon fontos, lakásban a 30 mA-est, egyedi helyeken pl.
műhelyben a 10 mA-est érdemes használni."

Műhelyben? 10mA-est? Hát lehet, hogy egy gépet nem tudnak elindítani
miatta! :-)

Még jó, hogy kicsit mindjárt utána korrigál:
"A túl érzékeny relé választása gyakori, felesleges áramtalanításhoz
vezetne, hogy miért?..."

Nekem 300mA-es van berakva, de nem én akartam, hanem a villanyreszelők. De
ki fogom irtani, mert már sok mérésnél betett. Eddig még sosem vert le
azért, mert valami zárlatos volt, vagy más hiba miatt, viszont sok
bosszankodást okozott már. Majd talán megtartom bizonyos fogyasztók
irányába, pl bojler, betonkeverő, fűnyíró, de más, stabil, nem fogdosott
fogyasztó elől eltüntetem, az tuti. Pl - szerintem - a világítási hálózat
elé rakni badarság. Mit fogdos ott az ember? A kapcsolót. Mit okozhat, ha
mégis valamiért lever? Sötétet. :-)