[Epitesz-barkacs] higanykapcsolo

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 10., P, 12:11:10 CEST

Balázs Bámer wrote:

> Újabb jelenség jutott eszembe: az a fránya higanykapcsoló "pereg":
> kikapcsoláskor pattog benne a higany, és még egyszer-kétszer szikrázva
> zár. Lehet ennek valami káros hatása a szivattyúra?

Áramra, melegedésre nem. Ha túlfesz is keletkezik emiatt (tranziens),
annak lehet.

Meg tudod csinálni, hogy a higanykapcsoló csak vezérel egy normális
mágneskapcsolót vagy relét, és ez megszűnik. Nem tudom, miért csinálja,
meg hogy működik, a higany elvileg tud olyat (folyadék), hogy a kis
érintkezési ponton az áram szétterjedésének a mágneses tere eltolja a
folyadékot a bele lógó akármi körül, amikor ugye megszünik az áram, ezért
visszafolyik, újabb eltolódás jön létre, megint megszakad... Van is valami
neve a jelenségnek, de elfelejtettem. Ilyen nem történik árammentesen vagy
nagyon kis áramoknál. Pl tojáskeltető vezérléséhez használt egy ilyen
higanykapcsolós hőmérőt valaki, hozzám fordult valami kis áramkörért, ami
képes úgy meghúzni egy relét ennek hatására, hogy a higanyon alig
folydogáljon valami icipici áram. Jól sikerült neki, nagyon örült utána.