[Epitesz-barkacs] szimmering nyomási oldala?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 10., P, 14:28:06 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Azért az erőművi turbinák lapátjainak így is tisztességes
> kerületi sebességük van. Gondold meg, ha az 50 Hz-ről felmennél,
> mondjuk a repülésben használatos 400-ra. Sok MW-os turbinákat
> forgatni 3000 helyett 24 000 fordulattal. Komoly gépészeti
> kihívás lehet.

Persze, mindent ki kéne cserélni, de nem hinném, hogy nagy kihívás lenne.
Semmivel se nagyobb, mint 50Hz-en vagy 60-on, csak az lenne az eredménye,
hogy jóval kisebb lenne minden.

> Tényleg, miért terjedt el a 400 Hz? Lehet, hogy valaki már
> végiggondolta ezt előtted is?

Biztosan. Repülőgépekben marhára nem mindegy, mekkora tömegek vannak
beépítve. Itt valszleg szintétn több szempontból próbáltak
kompromisszumokat kötni.

A földi hálózatban az az ábra, hogy ha mondjuk 1kHz lenne a freki, vagy
még magasabb, akkor jelentősen megnőne a vezetékek impedanciája. Ennek
korlátja, hogy a fesz miatt nem lehet akármilyen közel tenni egymáshoz a
vezetékeket.

Aztán a hanghatás se mindegy. Egy 400Hz-es trafó 800Hz-cel, egy 1kHz-es
meg 2kHz-cel zenél, ott már a fül érzékenyebb jóval. Viszont a motorok
jóval gyorsabbak lehetnek. Lehet, hogy kéziszerszámokban is előfordulna
már aszinkron motor. De ez lényegtelen, mert már vannak olyan kézi
masinák, amikben aszinkron motor van (vagy BLDC), a hozzá tartozó mini
hajtással, emiatt nem számít, hogy mekkora a betáp freki.

Szóval alapvetően asszem az átviteli trafók, vezetékek és erőművi holmik
számítanak. Ha belegondolok, már-már alig van a háztartásokban olyan
kütyü, ami miatt a hálózati frekinek kötöttnek kell lennie. Pl nálam a
darabológép, a klímák motorjai, és a kültéri ventik ilyenek, minden másnál
mindegy. Vagy talán van még egy-két trafós dugasztáp. Felhasználói szinten
a munkagépek (eszterga, elszívók és effélék) számíthatnak, de ahogy
fejlődik a technika, egyre gyakoribb, hogy ezekben frekiváltók vannak. A
világításban a hagyományos fénycsővek és a fojtós előtétű kisülőlámpák
érzékenyek még, az energiatakarékosnak és az elektronikus előtétűeknek
mindegy. Illetve később ezekben lehet csökkenteni a betáp elkó nagyságát.

Lehetnek persze kemény műszaki problémák, pl a középfeszű megszakítók
kellemetlen helyzetbe kerülnek, jelentősen lecsökken az áram nullaátmenete
körüli idő, ami alatt az ívcsatornát a megszakítóban rekombinációig lehet
hűteni, nyújtani. Nincs kizárva, hogy ez a legfőbb akadály. A háztartási
kismegszakítóknál ez nem probléma, azok máshogy működnek picit, ott akár
áramlevágás is történik, mert sok megszakítási hellyel operálnak, amik
anód-katódesései kiadják a hálózati feszkót.

Ha a fentieke megoldják, el tudom képzelni, hogy idővel az erőművi blokkok
végletes kiöregedése közelében át lehetne térni. Ez a 400Hz nem is tűnik
olyan rossznak, persze rengeteg számítás meg kellene, hogy előzze. Ha
bármilyen áttérés lesz is, én azt saccolom, hogy az évezred
tüntetéssorozata fog világszerte elindulni miatta. Az SI rendszerre való
áttérés ehhez képest bakfity lesz. :-)

Most is vannak más frekik amúgy. Trafógyártók tudják, vannak pl kb
16,6Hz-es trafók is erőátviteli célra. Irtózatos méretű jószágok a
teljesítményükhöz képest. Nemtom, mire is használják, mintha a vasútnál
lenne jelentősége, de nemtom, hol, a 25kV-os felsővezeték tudtommal
50Hz-es. Aztán a vasútbiztosító berendezéseknél vannak 75Hz-es rendszerek,
a hangfrekis központi vezérléseknél meg 216Hz körüliek.