[Epitesz-barkacs] kicsi motor?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 11., Szo, 09:34:51 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> Kósa Tibitől kapott könyben az EURIKA motorjához hasonló TATRAMAT
> motoradata áramfelvételéhez képest a  Wattos része kicsinek tűnik,
> bár a 12mikrós állandó kondi a cosinusfi-t talán el tudja húzni.

Nézegettem ezeket az adatlapokat, és rohadtul nem stimmel valami.

Ha a mosás üzemet nézem, ott van a 12 mikrós kondi, ennél - ha normálisan
van megcsinálva - a segédfázis és a főfázis szimmetrikus, és egyformán
vesznek részt a mókában. Ha minden ideális, akkor a kondin gyökkettőször
fázisfesz van, ez 325V, amin a kondi árama 1,23A. Ha mindkét tekercs árama
is ennyi, és merőlegesen állnak egymásra, akkor az eredő áramuk
gyökkettőször ennyi, azaz 1,73A. Ezt szorozva a fesszel 398VA adódik. Ki
van csukva, hogy ennek csak 45W legyen a wattor része. Meg az is ki van
csukva, hogy a segédfázis árama legyen a nagyobb. Szóval ez simán rossz
adat.

A centrifugánál más az ábra (rosszabb), mert ezt már aszimmetrikusra
szokták csinálni. Akkor lehet a fázisszögeket jól belőni. Tehát a
centrifuga kondija kb 400V-os lehet, a segédfázis fesze is nagyobb,
cserébe kisebb áramú. Ez az áram amúgy 2,7A fölötti, tehát a főfázis árama
akár 3,4A is lehet, a kettő eredője pedig gyök(3,4^2+2,7^2)=4,3A körüli
lehet. Ez meg 1000VA körüli, tehát nem nagyon kisebb az 7-800W-nál.
(Klímakompresszorhoz 35mikros kondik dukálnak 3,5kW-nál, ezek névlegesen
1100W-osak, de én már mértem 1300W-ot is. És érdekes módon a 2,6kW-os
klímában is ekkora volt a kondér, de szerintem ott csak simán berakták
jóazúgy felkiáltással. Eddig tényleg jó. Másik klímában találtam 50uF-ot,
azzal voltak bajok. Épp nem kaptam 35uF-osat, beraktam 20-at, azzal is
megy, jóval stabilabban, mint az 50-nel, de még a tél beállta előtt
keresek neki 35-öset.)

> ilyen kicsi motorteljesítmény lehet, hogy nincs is mosógépnél?

Lehet bizony.

> (HJózsi mondta, hogy az övében 400Wattos van)

A régiben nem 400, csak 300-as volt. A mostaniban egyenáramú motor van,
ami a teljes tartományt átfogja egy dc hajtással, itt csak méréssel tudnám
megmondani, mekkora a mosó üzemi felvett teljesítmény.

> (ha egy nullát lehagytak volna, az 1000Watt meg sok lenne)

Nem lenne sok. Persze nem tudom, mekkora a centrifuga fordulatszáma, de
minimum 450. Ha a gép programozottan tud gyorsulni (pl ez a dc motor),
akkor kisebb teljesítmény kell, mert nem a tök lucskos ruhatömeget kell
rögtön fordulatra hoznia, hanem lassan emeli a fordulatszámot, és közben
sok vizet veszít a gönc. A végén, amikor pl 1200-ra gyorsít, gondolom már
a víz zömét elvesztette, ez már csak hab a tortán. Ekkora fordulat
közelébe felhozni a lucskos tömeget valszleg kéne vagy 2-3kW-os motor. :-)