[Epitesz-barkacs] tirisztoros (fényerő)szabályozó

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 12., V, 11:45:08 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Attól függően, hogy Ohmos vagy induktív fogyasztóhoz készült,
> kétféle működési elv létezik. Az egyik a színusz hullám minden
> nullátmenteténél kikapcsol, és csak valamekkora késleltetéssel
> kapcsol be. A másik bekapcsol, de hamarabb kikapcsol, mint ahogy
> a félhullám ismét elérné a nullátmenetet.
> Itt van bennem egy jó adag bizonytalanság, nem biztos, hogy a
> második verzió tényleg így működik, de van kétféle verzió.

Szerintem ez a második verzió nem létezik.
Inkább az a két verzió lehet, hogy az egyik triakos, ez alkalmas arra,
hogy ohmos fogyasztókat tápláljon, de teljesen alkalmatlan induktív
fogyasztókra. Ezeknél, ha én csinálnám, kizárólag antiparalell
tirisztorpár jöhet szóba, mármint fázishasításos módszerhez.
(Hogy miért, azt elég konkrétan tudnám részletezni, de megint elektro
listássá válna az egész.)

Aztán lehet még impulzus-szélességgel is matatni, de kötve hiszem, hogy
ilyen ketyerék léteznek dimmerként. Ezek ugye a színuszt színuszként
vinnék át, csak más-más fesz lenne. Egy ismerősöm csinált olyat is, hogy a
színusz közepéből vágott ki egy darabot igbt-vel, de az a projekt nem jött
be.

Mindez csak kiegészítésül, mert amiket leírtál, minden tök korrekt.