[Epitesz-barkacs] tirisztoros (fényerő)szabályozó

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 12., V, 12:30:32 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Igazából nem tudom hogy működik az induktívhoz is alkalmas.
> Személlyesen meég nem találkoztam vele, csak fordítnom kellett a
> két kifejezést, és bizony ma sem tudom, hogy hívják magyarul
> helyesen :-(

Hát nem tőlem fogod megtudni, az biztos. :-)
Viszont én meg már csináltam trafó elé antiparalell tirisztoros mókát, és
kemény buktatói vannak. Az a szemét trafó tud olyat, hogy ha terhelve van,
az áram alig tér el az ohmostól, viszont ahogy a terhelést elvették tőle,
csak az üresjárási árama marad, az meg csaknem teljesen induktív, tehát
késik 90 fokot. Ezt egy triakkal nem lehet elrendezni.

(Nekem ráadásul 3 fázisú marha nagy trafókkal kellett megoldanom. Első
jelenség ez volt: elvettem a terhelést, és úgy verte le a kismegszakítót,
mintha sose lett volna bekapcsolva. :-) Én meg ott álltam a géppel, mint
akit leforráztak, közel volt a határidő, és sehogyse tudtam megoldani,
hogy ne tegyen ilyet a masina. Ott akkor a megoldásra se jöttem rá,
beraktam jelentős előterhelést az olajtérbe, nagy szívás volt. Próbáltam
fűnek-fának telefonálni, hátha segítenek valami ötlettel, nem jött össze,
aztán sikerült rájönni, ma már meg tudom csinálni jóra, üzembiztosra, és
egészen nullától a teljes kivezérlésig műxik. De dimmer szinten, szóval
piciben... hát az is biztos megoldható, sőt, megoldották, de ez termék,
más műfaj, hirtelen nem tudnám, hogy fogjak hozzá, ha kellene ilyet
csinálnom. Tán még valami kis proci is van benne, ezzel jelentősen le
lehet biztos egyszerűsíteni pofára, alkatrész-számra. Laikus belekukkant,
és biztos aszongya magában, hogy ó, ez semmi, ilyet én is tudok
csinálni... - mindaddig, amíg bele ne fog. :-) Itt valszleg a programjába
van beletolva az ismeret.)