[Epitesz-barkacs] tirisztoros (fényerő)szabályozó

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 14., K, 13:00:42 CEST

Palasik Sandor wrote:

> Jó régen próbálkoztam már kapcsolóüzemű táppal. Egész nyakláncom volt
> BU208-ból, mire működött és végül maradtunk a trafónál, mondjuk ez
> volt 20 éve. Mindenesetre leszűrtem azt az ökölszabályt, hogy míg pár
> volton valami vagy működik, vagy nem, addig 300 volton inkább vagy
> működik, vagy füstöl.

Azért nemegészen ez az ábra. Ha persze nagyobb a freki, meg spiccen van a
fesz, netán teljesítmény is van, abban vannak buktatók.
De amikor valami mágnesfélét kell rángatni alacsony frekivel, azért az nem
olyan zűrös. Pár éve csináltam egy vegyészeti szivattyúhoz kis vezérlést.
Ez is mágnest rángat. Marha nagy induktivitás, kis áram... egy darab
IRF740-nel meg a sallangokkal lett megoldva. Nem sikerült egyből minden
porcikájában, de a 740-es egy 10A 400V-os fet, és egyszerűen nem benne ez
a terhelés kárt tenni, még a visszarugása sem valami módon. Mert az eleve
benne lévő reverz diódája, mint zener, simán elvisz szintén 10A-t
valamennyi ideig, és le tud nyelni elég mackós energiát, de nem volt rá
persze szükség. Még csak hűteni se kellett. És még az ára se valami húzós
egy ilyen fetnek, a sarki bótban is árulják.

Nem azért írtam persze, hogy ezzel kéne nekiugrani a feladatnak, én is azt
gyanítom, hogy ez mechanikailag be van kb 50Hz-re hangolva. A vegyészeti
szivattyú nem ilyen.